Ni Hao China! - Reisverslag uit Yulin, China van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu Ni Hao China! - Reisverslag uit Yulin, China van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu

Ni Hao China!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

02 Maart 2012 | China, Yulin

Lieve Allemaal,

Het is tijd voor mijn allereerste reisverslag vanuit China. Wat zijn de laatste dagen omgevlogen zeg. Ik bevindt me nu daadwerkelijk in China, hoe chique is dat?! De reis waar heel wat voorbereidingen voor zijn getroffen, is dan nu eindelijk gestart! Stiekem ben ik toch wel een beetje trots op mezelf dat ik dit durf te doen! Want ik hoor het me nog zeggen: ‘Ik zal echt nooit een stage of onderzoek in het buitenland gaan doen!’ En kijk me nu: ik zit aan de andere kant van de wereld om af te studeren van mijn opleiding! Wie had dat gedacht? Ik eerst niet hoor, hihi!

Ik bevind me op dit moment op mijn kamer op de college. Het wordt mijn eerste nachtje op plaats van bestemming. Voordat ik jullie ga vertellen hoe de reis tot nu toe is verlopen wil ik iedereen eerst nog even laten weten dat ik het afgelopen zaterdag een heel gezellig afscheidsfeestje vond!! Bedankt dat jullie er waren en bedankt voor de leuke avond! Ik heb ervan genoten, ik hoop jullie ook! En dan is er nog iets waar ik een groot deel van jullie voor moet bedanken, want wat kreeg ik van mama een ontzettend leuke verrassing mee naar China!!!! Twee hele mooie boekjes waar jullie allemaal iets voor mij in hebben geschreven! Wat ontzettend lief!! Ik zal ze een mooi plekje geven en jullie mooie woorden nog vaak nalezen! Echt heel erg bedankt allemaal. En mam, wat heb jij het ontzettend mooi in elkaar gezet!! Dankjewel daarvoor!! Je bent geweldig!

Dan de reis.. Op woensdag ben ik om 7.00u opgestaan om de laatste dingen nog klaar te maken. Mijn koffer had ik dinsdag al helemaal ingepakt, nu moest ik alleen mijn handbagage nog. Ik heb nog een paar dingen van de handbagage in het koffer moeten stoppen, want de twee boekjes waren zo zwaar dat ik met mijn handbagage aan de 7 kilo kwam. In mijn grote koffer bevond zich echter pas 25 kilo en aangezien ik er 30 mee mocht nemen was er ruimte om nog te schuiven. De boekjes zijn echter mooi in mijn handbagage blijven zitten, zodat ik die tijdens een van mijn vluchten kon lezen.

Na een moeilijk afscheid van Jordy (Ja, ik ga je toch wel missen hoor broertje!), en ook van Tess die me thuis was komen uitzwaaien, ben ik met Pap en Mam richting Düsseldorf Airport vertrokken. Myrle en familie reden achter ons aan. Nadat de koffers waren ingecheckt en de koffie/chocomel op was, was het dan toch echt tijd voor het (voor mij) moeilijkste moment van de reis, namelijk afscheid nemen van Pap en Mam. Na wat traantjes te hebben gelaten zijn we door de security gelopen, op naar ons grote avontuur in China!! Toen we eenmaal in het vliegtuig zaten, bleek al snel dat we vertraging opliepen.. Een servicewagen die de bagage naar het vliegtuig bracht was kapot en had olie gelekt. Dit moest eerst worden opgelost alvorens we konden vertrekken, maar gelukkig heeft het voor de verdere reis niet voor problemen gezorgd en waren we overal netjes op tijd. Toen het vliegtuig met bestemming Dubai kon vertrekken, zijn we eens gaan kijken wat voor een leuke dingen je allemaal kunt doen op het televisieschermpje in het vliegtuig! Ik had al snel de disneyfilms gevonden en ben toen gestart met Mulan (Ik ga tenslotte naar China..) gevolgd met the Lion King. Jeugdsentiment ten top, maar erg leuk om deze films nog eens te zien! Door de Disneyfilms heb ik mijn nieuwsgierigheid naar de verrassing nog even in bedwang kunnen houden en zo had ik dus nog iets om naar uit te kijken tijdens mijn volgende vlucht! De vlucht naar Dubai is goed verlopen, we hebben lekker eten gehad in het vliegtuig en de reis verliep soepeltjes. We zijn met een klein beetje vertraging aangekomen in Dubai. Vliegreis 1 van de 3 zat erop! In Dubai hebben we even lekker wat gedronken en ik heb even contact opgenomen met het thuisfront via whatsapp. Daarna door naar het volgende vliegtuig met eindbestemming Beijing. Ook dit is allemaal goed verlopen. We kregen een heerlijk ontbijtje in het vliegtuig, al is het wel gek om in Nederlandse tijd om 3.00u ’s nachts al te gaan ontbijten! Dat kwam natuurlijk door het tijdsverschil, maar het was toch wel een beetje gek, haha! Oftewel; het besef van tijd waren we helemaal kwijt.(Het tijdsverschil tussen Nederland en China is namelijk +7 uur Tijdens deze vliegreis heb ik ook de boekjes gelezen. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen, haha! Maar echt, wat hebben jullie allemaal een ontzettend lief stukje op papier gezet!! Dankjewel daarvoor!! Tijdens deze vliegreis ben ik trouwens ook nog even verder gegaan met de Disneyfilms, nu zijn Pocahontas en the Aristocats aan de beurt geweest! Het blijven leuke films, hihi!

We zijn ruim op tijd aangekomen op het vliegveld van Beijing. We hebben vervolgens even moeten navragen waar we ons schuttlebusje konden vinden, maar nadat we die eenmaal hadden gevonden heeft het busje ons netjes bij het hotel afgezet. De Chinezen in het busje waren druk in gesprek, maar wij verstonden er dus echt totaal niks van. Maar mijn lieve nichtje Celine had in mijn boekje geschreven: “Een lach is de kortste weg tussen twee mensen (Charlie Chaplin). Dus lach, lach, lach lieve Joyce, om alles wat je meemaakt, ook al kun je die malle chinezen niet verstaan.” Dus dat heb ik ook maar gedaan. Gewoon lachen en hopen dat de lach op je gezicht niet misplaatst is, haha!

Vervolgens inchecken in het hotel.. niet het eenvoudigste klusje, want chinezen die een poging doen om engels te spreken zijn dus écht niet te verstaan! Althans, de meisjes in het hotel niet, ik ga er nog achter komen of dat bij andere chinezen ook het geval is. Eenmaal op de hotelkamer even lekker gerelaxed om vervolgens te proberen internet aan de praat te krijgen. Ik heb even met mam kunnen skypen. We hebben in het restaurant even lekker wat gegeten en ik heb me daarna gedoucht en ben om 23.00u lekker mijn bedje in gekropen. Ik heb even lekker 4.00u kunnen slapen. Om 3.00u moesten we namelijk weer opstaan, aangezien we om 04.30u weer met de schuttlebus richting het vliegveld moesten.

Vervolgens zijn we met het vliegtuig naar Yulin vertrokken. We zouden om 07.20u vertrekken, maar dat werd een uurtje later. In Beijing sneeuwde het namelijk en de vleugel van het vliegtuig was bedekt met sneeuw en dat moest er toch echt eerst vanaf. Na het opstijgen waren we echter al snel in Yulin, waar Zhenzhen (je spreekt haar naam ongeveer uit als ‘djundjun’) ons stond op te wachten. Samen met haar in een taxi naar de college in Yulin. De auto was echter erg klein en de koffers die we bij ons hadden paste er niet goed in. Wij met z’n drieën op de achterbank met onze tassen op schoot, mijn koffer voren op de bijrijders stoel en Myrle’s koffer in de kofferbak met de klep gewoon open.. want tja, die ging niet meer dicht!

Eenmaal op de college aangekomen zijn we naar onze kamer gegaan. Dit ging echter nog niet zo makkelijk met al onze bagage. Onze kamer bevindt zich namelijk op verdieping 5 van het gebouw, maar er is geen lift aanwezig. Zhenzhen wist echter wel een oplossing, ze heeft even twee jongens geregeld die onze koffers wel naar boven wilden tillen. Ik ben bang dat ze daar een beetje spijt van hadden na afloop, en wij voelden ons een beetje schuldig, want onze koffers waren echt niet zo ligt, haha!

Na even wat spullen te hebben uitgepakt zijn we met Zhenzhen een telefoonkaartje gaan kopen en heb ik even geld gehaald. Daarna zijn we naar het appartement van Marlies gegaan om daar op haar te wachten. Daarna zijn we lekker noodlesoep gaan eten! Myrle en ik waren beiden erg moe en om te voorkomen dat we midden op de dag in slaap zouden vallen, besloten we om samen met Marlies een stuk te gaan wandelen. Dit werd om precies te zijn 2uur! We zijn een berg opgelopen van waaruit we een mooi over Yulin heen konden kijken. Helaas konden we niet alles zien, want het was toch wel erg bewolkt.

Daarna zijn we terug gelopen en hebben we nog even een paar kleine boodschappen gedaan. Eenmaal terug op de kamer hebben we internet geregeld. Helaas geen internet op de telefoon, want internet gaat hier via breedband. Dus voor mij helaas geen whatsapp ! Gelukkig doet internet het wel redelijk op de laptop. Soms valt internet weg, maar er valt gelukkig wel mee te skypen, dat heb ik dan ook nog even gedaan met mam. Tevens geprobeerd om een smsje naar Nederland te verzenden met mijn Chinese telefoonnummer, maar dat was helaas niet mogelijk. Ik hoorde later van Marlies dat het kaartje dat helaas niet aankan. Wel kan ik erop gebeld worden, smsjes ontvangen en bellen en smsjes versturen naar nummers hier in China. Reageren op smsjes doe ik dan maar via mail, skype of via mijn Nederlandse simkaart. Facebook gaat namelijk ook niet, want dat is geblokkeerd in China.

Vanavond zijn we met Marlies nog even gezellig gaan uiteten. Daarna zijn we naar onze kamer gegaan om daar de laatste spullen nog op te ruimen en onze kamer een beetje gezellig te maken. Op de foto’s is te zien hoe ik de muur bij mijn bed heb aangekleed. Er is nog meer dan genoeg plek over, dus daarom onderaan dit reisverhaal hoe je aan mijn adres in China kunt komen :D! Tevens is daar ook mijn chinees telefoonnummer te vinden.

Morgen staat de kennismaking met de vier meisjes die voor ons gaan tolken op de planning. We zullen met hen naar het centrum van Yulin gaan. Ik ben erg benieuwd hoe het daar uit ziet. Maandag zullen we kennis maken met de school n dinsdag zullen we daar hopelijk de eerste keer gaan meedraaien. Ik zal jullie op de hoogte blijven houden van het verloop van mijn reis!

Nu ga ik eens lekker slapen, want het is bij mij inmiddels al weer bijna 23.00u! Hopen dat ik niet veel last krijg van mijn jetlag!
Ik hoop dat alles goed gaat met jullie in Nederland!

Liefs Joyce

Mijn Chinese telefoonnummer:
+8618329206842

Mijn adres in China:
Als je mijn adres wilt hebben, moet je mij of mam even mailen, dan stuurt een van ons het door. Ik kan het helaas hier niet neerzetten, want waarbenjij.nu neemt de chinese tekens niet over!


  • 02 Maart 2012 - 15:22

    Pappie:

    Heej meid ik vind het heeelll super van je, dat je deze uitdaging aan gaat zo ver van huis en in een vreemd land waar je de taal niet beheerst.
    Ik kijk er naar uit als je weer iets post en ik vanuit hier met je mee ga in je reis, geniet er van met volle teugen en doe voor zichtig.

    liefs pap

  • 02 Maart 2012 - 15:27

    Mama:

    Hee meid,
    pap belde me hier op het werk dat je verhaal online stond, kon toch niet wachten tot straks en heb het ff gelezen. Je gaat het prima redden daar weet ik zeker ;-).
    Kijk al uit naar je volgende.
    Moet weer gaan werken tot gauw.
    Liefs xxxx Mama

  • 02 Maart 2012 - 15:38

    Max:

    He Meid,
    Wat vind ik het fijn dat alles goed is gegaan en dat je veilig bent aangekomen
    in China.
    Ik hoop dat jij en je metgezellin het heel leuk gaan vinden dat we jullie heel gauw weer terug zien in Nederland maar voor nou alle remmen los en maak er maar een fijne stage van en vooral genieten.

    Gr Max

  • 02 Maart 2012 - 15:55

    Tess:

    Heey Joyce,

    Wat een heerlijk lang verhaal! Kan niet wachten op de volgende verhalen!
    Leuke foto's! Binnekort een foto van jou in China?

    Groetjes Kusssss,

    Tess

  • 02 Maart 2012 - 16:00

    Ome John En Jeanny.:

    Hoi Joyce,

    Geweldig verhaal, zijn blij dat je gezond en wel in China bent aangekomen.
    Geniet van de tijd en de indrukken, veel plezier en doe voorzichtig.
    Tot gauw groetjes van ons uit Limburg.

  • 02 Maart 2012 - 17:17

    Joyce:

    Heey Joyceke,

    Fijn om te horen dat je helemaal veilig en wel bent aangekomen op de plaats van bestemming ;) Leuk om te horen hoe je dag daar verloopt en grappig dat je dat je nu wat primitiever om moet gaan met de gewoontes van internet, telefoon en het allerbelangrijkste - het toilet haha!! Ik zag bij de foto's dat je het Gaia ook mee hebt genomen hahaha geweldig, hopelijk heb je die zelf meegenomen en zijn die niet door een ander in je koffer gestopt hahaha XD Blij dat je je afscheidsfeestje leuk vond :)

    Ben benieuwd naar je volgende verhalen :D

    Xx. kus van de andere Joyce ;)

  • 02 Maart 2012 - 18:44

    Truus:

    hoi joyce eindelijk in china ,wat goed van je . geniet en maak er iets leuks van.niet te veel chinees eten daar krijg je spleet oogjes van .leuke foto s . groetjes truus

  • 02 Maart 2012 - 18:44

    Truus:

    hoi joyce eindelijk in china ,wat goed van je . geniet en maak er iets leuks van.niet te veel chinees eten daar krijg je spleet oogjes van .leuke foto s . groetjes truus

  • 02 Maart 2012 - 18:44

    Truus:

    hoi joyce eindelijk in china ,wat goed van je . geniet en maak er iets leuks van.niet te veel chinees eten daar krijg je spleet oogjes van .leuke foto s . groetjes truus

  • 02 Maart 2012 - 18:46

    Francis:

    O, wat geweldig om je verhaal te lezen,ben echt trots op mijn petekind!en de foto van t toilet ...hi hi daar hebben we t over gehad..niet te bevatte dat je aan de andere kant van de wereld bent...heel veel genieten he...groetjes Francis

  • 02 Maart 2012 - 19:31

    Mama:

    Hee meid
    Nog ff kijken, ben natuurlijk nog op het werk hi hi, had de foto's nog niet bekeken, zijn prachtig maak er maar veel kunnen we meegenieten.
    Tot gauw,
    liefs xxx mama

  • 02 Maart 2012 - 22:10

    Celine:

    JOYCEEEEEEEEEEE <3

    liefste nicht! woaw, daar ben je dan! in china! Ik vind je verhaaltje geweldig hoor! En ik ben trots op jou! HEEL ERG haha. Ik vond het een mooie uitspraak van charlie chaplin hea. Jij kan de chinese niet verstaan, en zij jou niet! maar whatever. just smile haha. We moeten binnenkort even skypen maar ik bedacht dat het nu nog een beetje vroeg zou zijn. het is 23:09 dus dan zou het in Yulin 6 uur zijn. Denk niet dat jij al op bent haha.
    Ik ga je missen, want kookdaten gaat niet zo makkelijk. We kunnen wel gezellig kletsen blijven gelukkig! heel veel plezier en geniet ervan! wij blijven je steunen en je verhaaltjes lezen!

    dikke kus en n heeeeele dikke knuffel,
    je nichtje (aahw ik voel me nu net 4 hihi) Celine
    xoxo

    ps. heb je mijn kaartje opengemaakt gister? (:

  • 02 Maart 2012 - 22:55

    Tanja:

    Hey Joyce!

    Super om je uitgebreide verslag te lezen. Ik ben heel benieuwd wat je allemaal mee gaat maken, ik zal je zeker blijven volgen!
    Heel veel succes maar vooral...geniet!!

    Groetjes,
    Tanja

  • 02 Maart 2012 - 23:12

    Maud:

    Heee Joyce,

    Fijn om te horen dat je veilig bent aangekomen. ;)

    Wat een super mooi lang verhaal!
    Echt leuk om de eerste ervaringen al te lezen en foto's te zien en er zullen er nog vele komen.. ik blijf je volgen :D

    Ben trots op je dat je het hebt gedaan ga ervoor!!

    Dikke kus en knuffel (K)

  • 03 Maart 2012 - 09:33

    Aniek:

    Hee lieve schat!
    Wat leuk om je eerste verhaal te lezen. Zoals ik je al vaker heb verteld, jij gaat dit helemaal redden. Het komt allemaal goed. Blijf lekker genieten van alles wat op je pad komt. En zoals Celine je al heeft verteld, blijven lachen, want dat zal je ver brengen! Geniet, geniet, geniet!

    Liefs en een dikke kus xx

  • 03 Maart 2012 - 10:48

    Buurvrouw Tiny:

    Een klein berichtje van buurvrouw Tiny.
    Hoe gaat het met je. Hopelijk alles goed, als ik alles op de computer lees lijkt het mij een hele belevenis.
    Dan heb je daar nog leuke maanden, dan is het soms ook nog lachen geblazen.
    En geniet van je chinese gerechten.

    Veel liefs van je buurvrouw Tiny

  • 04 Maart 2012 - 09:37

    Lieke:

    Meeeeeeid! Wat herken ik veel dingen in je verhaal, hihi. Morgen de 1e dag, leeeeeeeuk! Ik had je net geprobeerd te bellen op je Chinese nummer, maar je zal wel lekker aan de noodle soup zitten :)
    Meid geniet er lekker van en super gezellig hebben jullie de dorm al gemaakt. ps. Chinese matrassen zijn goed voor de rug, lekker hard :)
    Tot snel!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Nov. 2011
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 14499

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 26 Juli 2014

Au Pair New Zealand

29 Februari 2012 - 28 Mei 2012

afstuderen in Yulin

Landen bezocht: