En korte update van mijn China-avonturen.. - Reisverslag uit Yulin, China van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu En korte update van mijn China-avonturen.. - Reisverslag uit Yulin, China van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu

En korte update van mijn China-avonturen..

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

13 Mei 2012 | China, Yulin

Lieve allemaal,

Zo, eindelijk tijd gevonden om jullie weer van een reisverhaal te voorzien. Ik weet dat het alweer een hele tijd geleden is dat ik jullie op de hoogte heb gebracht van mijn avonturen hier in China! Ik kan jullie vertellen dat ik me hier nog altijd goed vermaak en dat ik het nog altijd ontzettend naar mijn zin heb! Nadat we terug zijn gekomen van Chengdu zijn er nog wel een aantal leuke dingen gebeurt om over te vertellen! Verder hebben we ontzettend veel aan ons verslag moeten werken, vandaar ook dat ik nu pas weer de tijd heb gevonden om naar jullie te schrijven.

In het weekend nadat we terug zijn gekomen uit Chengdu was er een Deense vrouw op bezoek samen met haar 2 geadopteerde dochters. Samen met hen hebben we een paar leuke dingen ondernomen. Zo hebben we over de stadsmuur gewandeld en hebben we een tempel bezocht. Deze keer heb ik besloten om in de tempel te bidden, want het leek me leuk en interessant om te ervaren hoe dat eraan toe gaat. Eerst heb ik daarvoor natuurlijk netjes gevraagd hoe dat moet aangezien het anders is dan ons geloof.. Na de uitleg heb ik bij 2 buddha’s een ‘wens’ gedaan.. nu afwachten of deze in de toekomst uit gaan komen..!

Op de doordeweekse dagen hebben we veel aan ons verslag gewerkt om onze deadlines te halen. Hierdoor hebben we onze dagen op de school terug gebracht naar 3 ochtenden. Zo konden we ons blijven inzetten op de school, maar hadden we ook tijd om alle verkregen informatie te verwerken. Op de school gaat nog altijd alles zijn gangetje. We zijn gestopt met het één op één les geven en zijn nu weer meer te vinden in het klaslokaal. Zoals ik jullie eerder heb verteld heeft de school het therapiemateriaal in het klaslokaal geplaatst. Ik kan jullie nu vertellen dat we het met ons allen voor elkaar hebben gekregen een extra lokaal voor de klas te krijgen waardoor er nu een apart therapielokaal is en een apart klaslokaal. Met gedoneerd geld hebben we spullen aangeschaft om het klaslokaal voor de autistische kinderen aan te passen. Dit moet ervoor gaan zorgen dat het voor de leraren eenvoudiger wordt om les te geven. Daarnaast zijn we ermee bezig om Shi Yanan uit te leggen hoe ze aan de slag moet gaan met de materialen. Zij zal dit vervolgens blijven doen in de klas.

Op 17 april was de verjaardag van Marlies. Om haar te verrassen zijn we die dag bij haar thuis een taart voor haar gaan bakken. Met M&M’s, oreo koekjes en spekjes hebben we vervolgens de taart versiert. De taart was zo lelijk dat hij tegelijkertijd ook weer leuk was, haha! We hebben de grootste lol gehad! Gelukkig vond Marlies het ook een leuke verrassing, haha! Op de zaterdag na haar verjaardag heeft ze thuis een feest gehouden voor vrienden en studenten. Dit was erg gezellig met lekker eten. Het eten was voornamelijk westers, wat natuurlijk altijd lekker is als 3 maanden in China zit waar je voornamelijk noedels en rijst eet. Maar ik moet zeggen dat het Chinese eten me ook nog altijd niet tegen staat hoor! Ik vind het nog altijd lekker.

Eind april hebben we een sportsmeeting op the college gehad. Dit is een 3 dagen durende sportfestijn waar alle departementen van de universiteit aan meedoen. 2 weken voor de sportsmeeting hebben we besloten om met alle buitenlandse studenten en docenten ook een team op te richten. Iedereen heeft zich ingeschreven voor de onderdelen waaraan hij of zij wilden meedoen en vervolgens hebben we hiervoor ‘getraind’. De sporten waren allen atletiek sporten. Aangezien rennen er voor mij niet in zit met mijn stomme knieën besloot ik mee te doen met het discuswerpen en speerwerpen. Beiden heb ik voor de sportsmeeting één keer kunnen oefenen. Nu had ik het speerwerpen op de middelbare school al vaker gedaan.. dus dat was nog geen totaal fiasco, maar een discus had ik nog nooit eerder in mijn handen gehad. Zolang ik maar de goede kant op zou gooien zou het goed zijn werd mijn motto! Op de dagen van de sportsmeeting heb ik met beide wedstrijden meegedaan . Het was geen totale ramp geworden.. maar om nou te zeggen dat ik goed was.. haha! Maar we hebben wel ontzettend veel plezier gehad tijdens deze dagen! Uiteindelijk zijn we als een na laatste departement geëindigd. We hadden 9 punten gehaald en het winnende departement had ergens rond de 250 punten.. valt nog reuze mee toch?!

Als afsluiting van de sportsmeeting zijn we op de laatste dag met alle buitenlandse studenten en docenten gaan uiteten en zijn we daarna naar de bar geweest. Vanwege een klein akkefietje de laatste keer dat we in de bar waren (er leek een chinees ruzie te willen zoeken met een andere chinees, maar wij hadden er totaal geen last van), had de eigenares van de bar ons uitgenodigd om nog eens terug te komen op hun kosten. Ze bleef zich maar verontschuldigen voor de laatste keer, maar wij hadden er echt helemaal geen last van gehad. Een avondje gratis drinken is natuurlijk nooit weg en we hebben dan ook een gezellige avond gehad. We hebben liedjes meegebléérd op de Karaoke en de La Macarena gedanst. Een erg gezellige en onvergetelijke avond!

In de week na de sportsmeeting zijn we ook nog een keer gaan uiteten met chinezen en een paar buitenlandse studenten. Een van de andere buitenlandse studenten was uitgenodigd door hen en hij had ons en een paar anderen meegevraagd. We gingen naar een chique restaurant waar we lekker hebben gegeten. Ze hadden er een gerecht dat verdacht veel op onze zuurkoolstampot lijkt en dat was dan ook meteen mijn favoriete gerecht van de avond! Daarna zijn we mijn z’n allen naar een karaokebar gegaan. Totaal niet mijn ding, maar de chinezen zweren erbij, haha! Erg leuk om een keer mee te maken, en ja.. zelfs ik heb een paar liedjes meegezongen, haha! Gelukkig is daar geen videomateriaal van en blijft dat jullie dus allemaal bespaard, haha!

Op 3 mei zijn we een weekendje naar Xi’an gegaan. De afgelopen week was er een vriend van Myrle uit Nederland bij ons op bezoek gekomen en hij is ook met ons meegegaan naar Xi’an. Na een lange nacht in de trein op een gewone stoel (de sleepers waren niet meer beschikbaar..) kwamen we ’s ochtends vroeg aan bij het hostel. Dit was ene erg leuk en gezellig hostel in het centrum van Xi’an. Op vrijdag zijn we souvenirtjes gaan shoppen in het Muslim district. Dit was een erg leuk gebied met allemaal leuke eettentjes en kleine winkeltjes waar je leuke souvenirtjes kon kopen. De rest van de dag hebben we wat parken bezocht en nog even lekker op het dakterras van het hostel gezeten waar Myrle en ik een leuk potje pingpong hebben gespeeld.

Op de zaterdag in Xi’an was het Myrle’s verjaardag. Deze dag zijn we over de stadsmuur van Xi’an gaan wandelen. Dit was erg leuk om te doen, al scheen de zon wel volop en was het ontzettend warm. Gelukkig had ik me goed ingesmeerd en heb ik daarmee een verbranding kunnen voorkomen! Na het bezoek aan de stadsmuur zijn we naar de Big Goose Pagoda geweest en naar een fontein waar ze een mooie watershow lieten zien. We hebben de dag afgesloten met een heerlijk westerse maaltijd en zijn daarna terug gegaan naar het hostel. Op zondag hebben we een bezoekje gebracht aan een tempel en zijn we ook nog naar het Muslim district geweest. Ook vandaag was het weer een erg warme dag in Xi’an. Op maandag zijn we naar het terracotta leger geweest. De meningen over of het nou wel of niet indrukwekkend is lopen erg uiteen, maar ik kan zeggen dat ik het erg interessant en indrukwekkend vond. Ik kan me voorstellen dat mensen verwachten dat het misschien groter is, maar ik vond het erg mooi om de beelden te zien en te lezen waarom ze gemaakt zijn. Na deze dag zat de tijd er alweer op in Xi’an en konden we op dinsdag weer met de trein naar huis.

Nu zit ik ondertussen alweer een paar dagen in Yulin. We zijn afgelopen week nog naar de school geweest en zijn gestart met het werken met de nieuwe materialen. Ook hebben we nog een dagje geshopt in 2nd street. Dat is de winkelstraat hier in Yulin. Ik heb een paar leuke nieuwe kleren gevonden en daarnaast heb ik ook nog een leuk klein tasje gekocht. Ik heb me dus wel vermaakt! Gisteren zijn we in een chinese weddingphotoshop foto’s gaan laten maken van onszelf. Dit was een erg leuke ervaring. Ze doen je haar en make-up en vervolgens mag je drie outfits kiezen waarin je de foto’s laat maken. Probleem was alleen dat ik niet in de Chinese maten pas, dus er moest een beetje geïmproviseerd worden, maar ze deden zich wel alle moeite voor me. Vandaag kunnen we waarschijnlijk de foto’s gaan bekijken en uitkiezen welke we mooi genoeg vinden om te hebben. Ik ben erg benieuwd hoe ze geworden zijn..

En dan gaat nu alweer bijna mijn laatste week in Yulin beginnen. Ik kijk terug op een erg leuke tijd waarin ik me goed heb geamuseerd en waarin ikzelf ontzettend veel gegroeid ben. Ik heb mezelf beter leren kennen en nog steeds sta ik ervan versteld hoe goed ik me heb kunnen aanpassen aan een andere cultuur. Deze reis heeft mij doen inzien dat ik veel meer van reizen houdt dan ik eerst dacht en dat ik tot veel meer in staat ben dan ik van mezelf voor mogelijk hield. Ik ben blij dat ik heb besloten deze reis te gaan maken en ik vind het jammer dat het alweer bijna voorbij is. Ik heb hier ontzettend veel leuke nieuwe mensen leren kennen, waarvan het jammer is dat ik ze na deze reis niet meer ga zien. Als je zo een lange tijd in een ander land zit ga je mensen in je hart sluiten en ik hoop ook dat ik contact met ze kan blijven houden als ik terug ben in Nederland. Met de moderne communicatiemiddelen zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn. Aan de andere kant ga je tijdens zo een reis ook de mensen missen die je altijd in je dagelijks leven in Nederland om je heen had. Het lijkt me dan ook ontzettend leuk om jullie over 2 weken allemaal weer te zien!! Maar eerst zal ik tot de 23e/24e mei nog in Yulin zijn en dan nog een paar dagen naar Beijing gaan.. Ik weet zeker dat ik me deze laatste twee weken ook nog zal vermaken in dit mooie en vooral ook interessante China en daarna kom ik jullie allemaal weer lastig vallen, haha!

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat in Nederland. Sorry dat jullie zo lang hebben moeten wachten op mijn volgende verhaal! Ik zal proberen vanavond de foto’s nog te plaatsen op de site: http://www.mijnalbum.nl/Album=X8KMTZOD

Tot snel!

Dikke kus uit China!
Liefs Joyce

  • 13 Mei 2012 - 07:02

    Imke :

    Yuhaaaaaa ik ben de eerste met reageren haha. Ik vind het super dat je het zo naar je zin hebt. Je komt al over twee weken naar huis!! Ontzettend snel gegaan. Jammer dat de stroom was weggevallen om te Skypen ha. Kun je komende woensdag om 9:00 uur Skypen? Nog heel veel succes en plezier laatste twee weken. Hopenlijk ga je nog veel maken. Heb je met Lieke afgesproken omdat je nog naar Beijing gaat? Liefs en tot snel xxx

  • 13 Mei 2012 - 07:05

    Mama:

    Hee meid,
    Weer een aardig verhaal.
    Nog 14 dagen en dan ben je weer hier, het is toch nog allemaal vlug gegaan he.
    Geniet nog maar van, en tot gauw.
    (moet naar de dierentuin vandaar niet zo veel, hihi)
    Liefs, big hug, xxxxxxx

  • 13 Mei 2012 - 07:10

    Aniek:

    Time flies when its nice. Ook ik ben ondertussen alweer aan mijn laatste dagen begonnen. Wat mooi om te lezen dat de reis je zoveel heeft gebracht en zoveel hebt kunnen leren. Ik ben trots op je ! :) Nou meid, geniet van je laatste weken en blijf genieten. We zien elkaar snel weer in Nederland. SUCCES. Liefs uit Litouwen

  • 13 Mei 2012 - 07:29

    Gerdiena:

    Heeeel veeeel pleizer met je laatste paar dagen! Geniet er nog maar van! Tot binnenkort!

  • 13 Mei 2012 - 09:31

    Chantalle:

    Hoi Joyce, goed te horen dat je zo geniet!!!! Lastig vallen doe je nooit ( althans niet bij ons, weet niet hoe paps en mams daar over denken ) en hopen je snel weer te zien. Geniet nog met volle teugen van deze laatste 2 weekjes en tot 29 mei....

    Chantalle en de mannen

  • 13 Mei 2012 - 20:45

    Francis:

    wat fijn om je verhaal weer te lezen,en wat gaat die tijd snel voorbij...je komt al weer bijna terug,geniet nog van die laatste weken.....nu kunnen we schrijven tot gauw ,knuffels van mij

  • 14 Mei 2012 - 08:31

    Tess:

    Geweldig verhaal weer :D
    Tot gauwwwww !!!!!!

    Groetjes en heel veel liefs xxx

  • 14 Mei 2012 - 11:02

    Jocye:

    hoi joyce Een leuk verhaal. Hij meid wat fijn dat het je zo bevalt .Je kunt trots op je zelf zijn. Geniet nog van de laatste twee weken. Tot snel.Groetjes Truus

  • 14 Mei 2012 - 19:09

    Gardie:

    He Joyce, de tijd in China is echt omgevlogen, we hebben genoten van je reisverslagen en vinden het tof dat je het zo goed hebt gedaan, zijn natuurlijk ook blij als je weer terug bent, maar zullen je reisverslagen missen.
    Je foto in chineese kleren is heel mooi, je lijkt wel een geisha, groetjes en tot over 2 weekjes.

  • 18 Mei 2012 - 09:00

    Lieke:

    Meid ik bel je straks! Guangzhou - Yulin bellen :) xxx

  • 18 Mei 2012 - 09:08

    Lieke :

    Meid en ik ben benieuwd naar de photoshoot foto's. Leeeeeuk! xx

  • 21 Mei 2012 - 17:28

    Jeanny En John.:

    Hoi Joyce,
    Hier dan een nieuwe poging, had vorige week al geprobeerd maar het verzenden wilde maar niet lukken.
    Weer een leuk verhaal, we zaten al met sehnsucht te wachten, wat je nu weer beleefd had.
    Je hebt zo te lezen een geweldige tijd gehad in China.
    Nou meid nog een kleine twee weken en je komt weer naar huis.
    Dan nemen we de slaapzakken mee want je zult nog wel een heleboel te vertellen hebben hahaha.
    We wensen je nog veel plezier de laatste dagen en kom weer gezond thuis, see you knuffel van ons twee uit Landgraaf.

  • 25 Mei 2012 - 13:10

    Annie :

    hallo Joyce

    je tijd zit er weer bijna op in China je zult het wel druk hebben met afscheid nemen en het koffer in te pakken ik wil je graag een goede reis wensen en welkom heten in het zonnige Nederland bij je familie

    groetjes Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Nov. 2011
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 14497

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 26 Juli 2014

Au Pair New Zealand

29 Februari 2012 - 28 Mei 2012

afstuderen in Yulin

Landen bezocht: