Een heerlijk reisje naar Chengdu! - Reisverslag uit Yulin, China van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu Een heerlijk reisje naar Chengdu! - Reisverslag uit Yulin, China van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu

Een heerlijk reisje naar Chengdu!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

11 April 2012 | China, Yulin

Lieve allemaal,

Twee weken geleden vertelde ik jullie dat ik een weekje naar Chengdu zou gaan om een ander stukje China te zien. Deze reis is alweer voorbij en dus wordt het tijd om jullie over mijn belevenissen daar te vertellen! Ik wilde heel graag naar Chengdu om de panda’s te zien en ook het weer is daar een stukje beter dan in Yulin, omdat Chengdu een stukje zuidelijker ligt! De weersverwachting gaf aan dat het de komende week heel mooi weer zou worden in Chengdu en aangezien het in Yulin nog altijd niet zo’n heel mooi weer is, keek ik er erg naar uit om naar Chengdu te gaan. Maar waar ik toch nog wel het meeste naar uit keek was het zien van de panda’s.. want die hebben we bij ons in Nederland natuurlijk niet.. en geloof me, wat is dat jammer!

Voor ons vertrek naar Chengdu zijn we eerst nog even met Marlies en JingJing wat gaan eten. Vervolgens zijn we om 19.45u met de taxi naar het treinstation gegaan, want de trein vertrok om 20.34u. We gaan per trein via Xi’an naar Chengdu. Een lange reis die het hopelijk dubbel en dwars waard gaat zijn! Eenmaal op het station aangekomen was het er ontzettend druk. Volgende week hebben veel mensen 3 dagen vrij vanwege een festival hier in China en veel mensen gaan dan naar hun familie. Toen we eindelijk de trein in mochten hebben we ons plekje gezocht. In de treinen in China kun je meestal kiezen tussen een seat, een hardsleeper of een softsleeper. Wij hebben gekozen voor de hardsleeper, omdat we ’s avonds vertrokken en ’s ochtends vroeg in Xi’an aan zouden komen. De hardsleepers zijn als een soort stapelbed geplaatst in de trein, maar dan wel 3 boven elkaar. Wij hadden drie kaartjes voor de bovenste bedden, maar omdat dat betekende dat we niet bij elkaar lagen hebben we een kaartje met iemand kunnen ruilen voor een middenbed. Op het middelste bed mocht ik liggen. Het bed lag (voor een bed in een trein) niet verkeerd en ik vind het nog best een aangename manier van reizen als je de hele nacht in een trein moet verblijven. Na een tijdje wakker te hebben gelegen ben ik lekker in slaap gevallen en werd ik om 04.30u wakker toen in de trein het licht werd aangemaakt. Om 04.45u reden we het station van Xi’an binnen, wat maakte dat dit stuk van de reis dus lekker snel voorbij was gegaan. Aangezien de trein naar Chengdu pas om 08.00u zou vertrekken zijn we bij de Mc Donald’s gaan ontbijten. De hamburger die ik had was niet zo heel erg lekker, maar na al het Chinese eten van de laatste tijd was het ook weer niet heel erg verkeerd, hihi! Al moet ik wel bekennen dat mijn voorkeur uitgaat naar de hamburgers zoals we deze in het westen gewend zijn van de Mc Donalds. Op het station van Xi’an en bij de Mc Donalds zagen we ook de eerst andere buitenlanders. Het is toch raar dat zelfs ik er dan van op kijk om ze te zien, haha!

Vervolgens zijn we naar de trein van Xi’an naar Chengdu gegaan. Hier hadden we seaters, omdat we overdag zouden reizen en op die manier konden we iets van het Chinese landschap zien. Aan de ene kant van de wagon zit je met 4 mensen bij elkaar en aan de andere kant met 6 mensen. Wij zaten aan de kant waar je met 6 mensen bij elkaar zit. Heel comfortabel is het niet, omdat je best kort op elkaar zit en de stoelen zijn voor een reis van 13 uur ook best wel hard, maar dat hebben we gelukkig overleefd! Bij ons zaten 3 mannen uit Maleisië die een korte rondreis door China aan het maken waren. Zij zouden ook nog naar Chengdu gaan, maar gingen eerst nog naar een andere plek die iets noordelijker ligt. Een van de mannen haalde zijn laptop te voorschijn om een DVD te gaan kijken en je raad nooit welke DVD hij te voorschijn haalde.. een van de concerten van André Rieu! Haha, ik verwonder me er nu ook weer over hoe klein de wereld soms kan zijn! Daarnaast was ook een van de mannen een keer in Europa geweest en had toen ook Nederland bezocht. Erg leuk om met hun te kletsen over hun reiservaringen en sowieso wel fijn voor ons dat we bij mensen zaten die engels spraken! Het uitzicht vanuit de trein was trouwens erg mooi! Leuk om te zien hoe het landschap telkens weer veranderd! Wat meteen al opviel was dat het er een stuk groener was dan in Yulin. In Yulin is het klimaat natuurlijk heel erg droog, waardoor er minder planten en bomen kunnen groeien.

Vrijwel aan het einde van de treinrit hadden we nog een interessante ervaring. Er kwam een Chinese jongen naar ons toe om een praatje te maken. Zijn engels was niet zo heel goed, dus het meeste van de communicatie verliep via Shi Yanan! Zij is namelijk met ons meegegaan naar Chengdu, wat erg gezellig was en ook heel handig omdat zij wel chinees spreekt en wij niet. De jongen vroeg waar we vandaan komen (de standaard vraag die iedere chinees ons stelt) en na wat verder met hem in gesprek te zijn gegaan zei hij op een gegeven moment dat hij denkt dat Myrle mijn moeder is! Het leuke was dat dit geen grapje van hem was maar dat hij het nog serieus meende ook, hahaha! Hij wilde maar niet geloven dat Myrle toch echt pas 21 was en ik 22 jaar oud. We hebben compleet in een deuk gelegen en nu nog steeds moeten we er om lachen als we eraan terug denken! De chinezen kunnen gewoon echt niet inschatten hoe oud buitenlanders zijn en dat geeft, zoals jullie kunnen lezen, soms grappige taferelen, haha! Maar nu moet ik daarbij ook eerlijk bekennen dat ik niet kan inschatten hoe oud Chinezen zijn hoor! Vaak schat ik ze veel jonger in dan ze daadwerkelijk zijn, maar dat komt doordat ze zich ook echt een stuk jonger gedragen hoor!

Om 21.00u kwamen we aan op het treinstation van Chengdu. Eindelijk waren we bijna op de plaats van bestemming, want het was toch wel een erg lange zit in de trein! Toen we uit de trein stapten bleek het in Chengdu te regenen! Dat was wel even een domper, maar gelukkig hadden we vrij snel een taxi gevonden die ons naar het hostel wilde brengen. Het hostel dat we hadden geboekt zag er echt super mooi en gezellig uit!! Na het inchecken werden we naar onze kamer gebracht! En wat hadden wij het goed getroffen zeg. Via het tuintje van het hostel liepen we zo onze kamer binnen. Deze zag er erg leuk uit en de grootste verrassing was nog wel dat we een eigen badkamer (met westers toilet!) erbij hadden! Wij hadden namelijk een kamer geboekt zonder badkamer, omdat dat de enige kamer was die vrij was, maar als je dan toch een badkamer hebt is dat een erg aangename verrassing! Na even een beetje uitgerust te hebben op onze kamer zijn we het hostel gaan verkennen en daarna zijn we nog even lekker wat gaan eten in het restaurant! Ik had een heerlijke pizza Hawaï met lekker veel KAAAAAS! Haha, ik wist niet dat ik zo graag kaas at in Nederland.. maar hier in China mis ik het toch wel hoor! En wat was het ook heerlijk om een westerse maaltijd te eten! Begrijp me niet verkeerd.. ik hou van het Chinese eten, en dan vooral van de noodles, maar na een maandje is het toch wel erg lekker om ervoor te kunnen kiezen even iets anders te eten. In het restaurant hebben we ook nog even gekletst met een paar andere Nederlanders die daar waren en daarna zijn we lekker naar ons bedje gegaan.

Op zaterdag hebben we allereerst lekker uitgeslapen en vervolgens hebben we ons lekker gedoucht na de lange reis. Toen we uit het raam keken zagen we het zonnetje al schijnen en toen we eenmaal buiten kwamen bleek het ook nog eens heerlijk warm te zijn! In onze zomerbroeken en een topje besloten we deze dag te trotseren, want de weersverwachting was sowieso dat het 25 graden zou worden. Heerlijk!! We hadden besloten om vandaag de stad te gaan verkennen en wat te gaan shoppen. Op tien minuten afstand lag de bushalte waar vandaan twee bussen vertrokken die ons binnen tien minuten in de stad brachten. Wat dat betreft lag het hostel echt ideaal! We hebben lekker door de stad gebanjerd en winkels bezocht als de H&M, Only en Vero Moda. Wat me meteen opviel die dag is hoe geciviliseerd Chengdu eigenlijk is. Ik ben tot nu toe natuurlijk alleen Yulin gewend, en dat is in vergelijking tot deze stad toch echt een boeren gat, haha. Opeens wacht iedereen weer voor een rood stoplicht en kun je als voetganger dus best veilig de weg oversteken. Het erge was alleen dat wij degene waren die moesten opletten dat we ook daadwerkelijk voor een rood stoplicht stopten. Want in Yulin heeft het geen zin om voor een rood stoplicht te stoppen, want dan sta je de hele dag te wachten. Niemand trekt zich daar iets van aan en blijkbaar hadden wij ons hier goed aan aangepast, want in Chengdu hadden we ook de neiging om de straat over te steken zonder op het stoplicht te letten, haha! Toen we uitgewinkeld waren in het centrum van de stad, besloten we nog wat winkels te bezoeken die in een ander deel van de stad lagen, namelijk: de Ikea en de Decathlon. We hadden op onze kaart gezien dat deze in Chengdu lagen en vooral van de Ikea waren we toch wel erg benieuwd hoe die er in China uit zou zien, dus op naar de Ikea. In eerste instantie is het echt super raar om deze twee winkels te zien liggen als je aan de hele andere kant van de wereld bent, haha! Maar eenmaal in de Ikea was het net alsof ik in Heerlen liep en ook de Decathlon leek sprekend op de Decathlon in Kerkrade! Dat was voor mij even een heerlijk vertrouwd thuismomentje! We zijn eerst naar de Decathlon gegaan waar ik een heerlijke groene fleecetrui heb gekocht die ik aan kan als het ’s ochtends nog koud is of als het ’s avonds weer wat kouder wordt. Daarna begon het bezoekje aan de Ikea.. Shi Yanan was nog nooit in een Ikea geweest en zij heeft dan ook haar ogen uitgekeken! Ze begaf zich in de Ikea als een kind in een snoepwinkel! Dat was echt super leuk om te zien, haha! Na het shoppen zijn we lekker bij de pizza hut gaan eten en vervolgens hebben we in de bar van het hostel nog een cocktail gedronken en ouderwets gezellig gekaart.

Op zondag stond het aller-leukste van de hele reis op de planning, namelijk het bezoekje aan de panda’s! Dit was toch waar ik al een hele tijd naar uit keek, omdat panda’s er op foto’s er altijd zo lief uitzien. We zijn vroeg opgestaan, zodat we vroeg in het park zouden zijn. Om 9.00u worden de panda’s gevoerd, maar als je zorgt dat je er eerder bent, dan zijn er nog niet zoveel toeristen in het park! Na een ritje met de taxi van een kwartiertje kwamen we om 8.00u aan bij het park. Hier was het nog lekker rustig, waardoor we heerlijk op ons gemak door het park konden lopen.. op zoek naar de eerste panda! Wat was het leuk om deze dieren te zien! Ik zou er zo eentje mee willen nemen in mijn koffer voor in GaiaZOO (de achtertuin is me toch weer iets te veel van het goede, haha), maar heb besloten dat ik dat het arme dier toch maar beter niet aan kan doen! Naast een aantal grote panda’s hebben we ook nog jonge panda’s gezien die heerlijk met zijn tweeën in een boom zaten. Ik denk dat in dit geval de foto’s veel meer zeggen dan mijn woorden, want die laten veel beter zien wat voor een lieve dieren het zijn! De panda’s zaten in een prachtig groene omgeving en de verblijven waren heel ruim omgezet! Dat was natuurlijk ook heel fijn om te zien! Ik heb trouwens ook een paar korte filmpjes gemaakt van de panda’s die ik jullie natuurlijk graag laat zien als ik weer terug ben in Nederland, hihi!

Na een paar uurtjes te hebben rondgelopen in het park zijn we rond half 12 weer terug naar het hostel gegaan en van daaruit hebben we de bus gepakt naar het Tibetaans kwartier en JinLi Street. Allereerst zijn we naar het Tibetaans kwartier gegaan. In deze wijk wonen heel veel Tibetanen die je dan ook overal tegenkomt op de straten daar. Toch wel een aantal van hen liepen in de traditionele kleding, wat bestond uit een geel met rood gewaad. In het kwartier bevonden zich allemaal kleine winkeltjes met leuke souvenirtjes zoals armbandjes en kettinkjes en ik kon het natuurlijk niet laten om een paar armbandjes voor mezelf te kopen, hihi! Tevens hebben we ook een heerlijke lunch gehad bij een noedelrestaurant. Na de lunch zijn we naar JinLi Street gelopen. Dit is een lange winkelstraat met een aantal zijwegen. Alle winkeltjes hier zijn gebouwd in de traditionele Chinese bouwstijl, waardoor je een echt China-gevoel krijgt als je er doorheen loopt. Door deze traditionele bouwstijl is het natuurlijk ook erg in trek bij toeristen, waardoor het er erg druk was! Maar het was zeker de moeite waard om naar deze straat te gaan! Aan het eind van de dag zijn we nog naar het winkelcentrum om de hoek geweest. We hebben vanavond gegeten bij de KFC en ik heb nog een paar rode all stars gekocht in een leuke schoenenwinkel!

Op maandag wilden we graag naar LeShan gaan. Dit is de plek waar we de Giant Buddha willen gaan bezichtigen. We besloten rond half 11 naar het busstation te gaan, want het is en busreis van 2 uur om er te komen. Eenmaal aangekomen op het busstation, was het er echter zwart van de mensen! Het was zo druk, dat het niet te doen was om een buskaartje te kopen en met de bus naar LeShan te gaan. We hadden er alle drie geen zin in om uren in de rij te gaan staan voor een kaartje, want hier in China weet je bij voorbaat al dat het nog langer gaat duren dan het er al uitziet, want alle chinezen hebben er een handje aan om voor te kruipen in de rij. Het was zo druk vandaag, omdat het de eerste dag van het festival was en veel mensen daarom naar hun familie gaan. Hier hadden wij natuurlijk niet aan gedacht, maar al snel besloten we dat we dan morgen nog een keertje proberen naar LeShan te gaan en vandaag een bezoekje gaan brengen aan People’s park en een tempel. People’s park is het stadspark van Chengdu waar je veel theehuizen vindt en waar de lokale bevolking zich op verschillende manier uitleeft zoals met dansen, muziek maken en tai chi. We hebben een heerlijke wandeling door het park gemaakt en genoten van alle mooie en leuke plekjes die we zagen. Toen we het park hadden gezien besloten we in een van de theehuizen in het park een heerlijk kopje thee te gaan drinken. China staat bekend om de lekkerste thee, maar Chengdu staat bekend om de lekkerste thee van China, dus dat konden we natuurlijk niet overslaan. We vonden een leuk theehuis en kregen daar een fantastisch tafeltje. Helemaal vooraan bij het water en ook nog eens lekker in het zonnetje. Want ja ja, hier in Chengdu is het nog altijd heerlijk weer! Het zonnetje schijnt de hele dag en het is rond de 27 graden! Als ik dan van mam hoor dat het in Nederland helemaal niet meer zo’n mooi weer is dan moet ik stiekem wel achter mijn handje lachen. Want toen jullie mij allemaal vertelden over het mooie weer in Nederland, toen zat ik hier in de kou en zelfs een dagje in de sneeuw.. dus ik vind het best wel een beetje prachtig dat de rollen nu omgedraaid zijn, hihi! Maar ik hoop natuurlijk dat het weer ook snel weer beter wordt in Nederland hoor, haha! Maargoed, ik dwaal weer af.. In het theehuis hebben we lekker 2 uurtjes op het terrasje gezeten en heb ik een heerlijke verse citroenthee gedronken! Het was echt even een heerlijk vakantiemomentje, lekker genieten en niks moeten.

Hierna besloten we een boeddhistische tempel te gaan bezoeken. Na een uur door de stad te hebben gelopen, kwamen we eindelijk waar we moesten zijn. Het was een hele mooie tempel die er heel anders uitzag dan de kleurrijke tempel die ik in Yulin heb bezocht. Ik heb het boeddhisme altijd al een interessante religie gevonden en het bezoeken van de tempels vind ik dan ook altijd erg leuk om te doen. De tempel met de vele kleuren zag er heel mooi en indrukwekkend uit, maar deze tempel was daarentegen een stuk soberder. Toch maakt dit ook een hele diepe indruk en misschien ziet dit er zelfs nog wel mooier uit dan de tempel met alle kleuren. Bij deze tempel kon je ook zien hoe de monniken leefden, wat leuk was om te zien. Toch lijkt het me gek als je daar woont en je ziet de hele dag toeristen langs je huis lopen die een kijkje komen nemen naar de tempels en dan ook een kijkje nemen naar de buitenkant van je huis.. het zou toch niks voor mij zijn. Na het bezoek aan de tempel zijn we terug gelopen via een andere oude straat (die niet echt indruk op me heeft gemaakt, want JinLi street was veel mooier) terug gelopen naar de bushalte om met de bus terug naar het hostel te gaan. Mijn voetjes en vooral ook mijn knieën waren erg blij toen we weer in het hostel gearriveerd waren, want ik merk dat het vele lopen toch wel zijn sporen achter laat. Maar geloof me, het is het allemaal dubbel en dik waard! Wat is dit een mooi stukje China!

Op dinsdag zijn we opnieuw gaan proberen naar de Giant Buddha te gaan. We zijn vroeg opgestaan en besloten het dit keer te proberen bij een ander busstation. Hier kregen we al snel een buskaartje en rond 12.00u waren we dan ook al in LeShan. Stukken beter dan gisteren dus! In LeShan moesten we nog een lijnbus pakken richting het gebied van de Giant Buddha. Ik blijf me erover verwonderen hoeveel mensen zich in een bus proppen hier! Het is altijd weer survivallen om goed aan te komen op de plaats van bestemming, wat vandaag niet helemaal 100% is gelukt. De Chinezen denken gewoon echt alleen aan zichzelf en als ze dus een bus zien die ze moeten hebben, dan moeten ze daar ook echt in, maakt niet uit hoe vol de bus is! Hierdoor sta je helemaal bekneld tussen de chinezen en als de buschauffeur dan ook nog als een idioot rijdt is het gewoon wachten letterlijk bijna wachten tot het mis gaat. Vandaag had ik een beetje pech, want door de drukte in de bus verdraaid ik mijn beide knieën die geen zin meer hadden de klappen op te vangen, maar ik ga me er niet door laten hangen, haha! Op naar de Giant Buddha! Myrle en Shi Yanan hebben de kaartjes gekocht en daarna hebben we een lunch bestaande uit koekjes genuttigd. Het gebied ligt in een mooi stukje China met een mooi uitzicht over een rivier en heel veel groen. Ook het gebied waarin de Giant Buddha lag zag er heel mooi en groen uit. Het was heerlijk om er doorheen te wandelen. Allereerst hebben we in het gebied een tempel bezocht. Deze was groot en heel mooi. Jammer blijft toch dat deze tempels zo toeristisch zijn. Het is er super druk en iedereen maakt foto’s van alles, wat toch een klein beetje afdoet aan het mooie en serene van de tempel. Maargoed, het is natuurlijk een klein beetje onzin dat ik dit zeg, want ik loop net zo goed als een toerist tussen de andere toeristen met mijn fotocamera in de hand, haha!

Na het bezoekje aan de tempel zijn we doorgelopen naar de Giant Buddha. Deze zag er super mooi uit. We wilden hem graag van onder zien alleen was er een kleine ‘maar’. Om de Buddha in zijn geheel te kunnen zien (van onder dus) moest je 4 uur in de volle zon in de rij staan. Dit was ons toch te veel van het goede en aangezien je van boven ook een goede blik op de buddha kon werpen, hebben we besloten om dat gewoon te doen! Van boven kon je het hoofd heel goed zien en dat is eigenlijk ook wel het mooiste aan de buddha. Als je trouwens nagaat dat zijn oor alleen al 7 meter lang is, dan kun je wel een voorstelling maken hoe groot de buddha in totaliteit wel niet is. Het zag er in ieder geval erg indrukwekkend uit! Na een aantal uurtjes rond te hebben gelopen werd het weer tijd om de bus terug te nemen naar Chengdu. Het was weer een leuke dag geweest vandaag! Om de dag af te sluiten besloten we bij een klein chinees restaurantje om de hoek van het hostel te gaan eten. Hier was het eten erg lekker, al waren de noedels wel een beetje te pittig. Ik moet zeggen dat ik steeds meer pittig eten kan eten. Blijkbaar kun je daar toch wel een beetje aan wennen. De provincie waar Chengdu in ligt staat echter bekend om zijn hele pittige eten en dat is dan toch weer een beetje teveel van het goede voor me, haha! Na het avondeten zijn we nog even lekker naar de bar in het hostel gegaan en vervolgens zijn we lekker ons bedje ingekropen.

Woensdag was alweer onze laatste dag in Chengdu. Wat vliegt de tijd voorbij als je het naar je zin hebt! Na even lekker een beetje te hebben uitgeslapen werd het tijd om naar het treinstation te gaan om de treinkaartjes voor de terugreis te kopen. Dit bleek nog niet zo’n makkelijke opgave, want de meeste treinkaartjes waren uitverkocht doordat het festival ten einde was en iedereen dan natuurlijk weer terugkeert. Eenmaal op het treinstation konden we de kaartje ook nog niet kopen, omdat we onze paspoorten vergeten waren. In het hostel had ik Myrle nog gevraagd of we de paspoorten mee moesten nemen, maar we hadden er beide niet aan gedacht dat we die nodig hadden voor de treinkaartjes en hadden daarom besloten ze voor de veiligheid in ons hostel te laten. Aangezien we zonder paspoorten geen treinkaartjes kregen zat er niks anders op dan met een taxi terug te gaan, de paspoorten op te halen en vervolgens met de taxi terug te gaan om de kaartje te kopen. De enige kaartje die we nog konden krijgen waren voor een in totaal 32 uur durende treinreis terug naar Yulin via Xi’an op, jawel, alleen maar stoelen. Helaas was het voor ons geen optie om een dag te wachten, aangezien Shi Yanan terug moest zijn op zaterdag voor een ‘belangrijke’ afspraak.

De laatste dag hebben we om gekregen door nog even te gaan shoppen voor souvenirtjes en ik heb voor mezelf nog een leuk kettinkje gekocht. Daarna zijn we weer lekker noedels gaan eten in het lekkere restaurantje in het Tibetaans kwartier en vervolgens hebben we nog en bezoekje gebracht aan een Christelijke kerk. Deze zag er anders uit dan de kerken zoals ik deze ken in Nederland, maar hij was wel erg mooi! Jammer alleen dat er geen mogelijkheid was om een kaarsje aan te steken in de kerk, want dat had ik toch wel erg graag gedaan voor alle dierbare overledenen die nog vaak in mijn gedachten zijn, ook hier in China. Na het bezoekje aan de kerk zijn we via een bezoekje aan een C&A en een H&M (het blijft grappig om in China westerse winkels binnen te lopen, haha) naar de bus gelopen en terug gegaan naar het Hostel. We besloten de avond af te sluiten met een lekkere westerse maaltijd bij de pizza hut en vervolgens in het hotel hebben we de heerlijke vakantie afgesloten met een cocktail in de bar.

Na ons laatste nachtje slapen in het hostel was het weer tijd om terug naar Yulin te gaan. Eerst nog snel wat boodschappen doen voor de lange treinreis en daarna hebben we nog een heerlijke sandwich in het hostel gegeten. Helaas was het toen toch echt tijd om een taxi te regelen en naar het treinstation te gaan. Toen begon de fantastisch lange treinreis… De trein was super vol en gelukkig hadden wij dan wel treinkaartjes voor stoelen, in China kun je blijkbaar ook treinkaartjes kopen om te staan. Dit is echt verschrikkelijk want mensen gaan gewoon half op je stoel zitten of op je hangen of ze gaan gewoon doodleuk onder je stoel liggen. Dit zorgt voor een trein die ontzettend warm en benauwd is, maar het was dan wel weer een hele interessante ervaring, haha! Als je 32 uur in twee treinen moet zitten die zo overvol zijn, dan is het soms wel even lastig om te blijven lachen, maar Chengdu was het dubbel en dik waard! Helaas is het wel heel lastig om te slapen in een trein als je moet zitten, dus ik was erg blij toen we eindelijk het station van Yulin binnen reden. Ik heb de treinreis overleefd en nu achteraf kan ik alleen maar zeggen dat ook dit een hele leuke ervaring in China was. Want het hoort bij China en het is zooo anders dan de treinen in Nederland, haha!

Het jammere van het binnenrijden van het treinstation van Yulin, was dat onze reis er dan nu toch echt op zat! Ik heb genoten van dit andere stukje China en bovenal heb ik genoten van het zien van de panda’s!! Het was heerlijk om er even tussenuit te zijn en te kunnen genieten van een heerlijk zonnetje en aangename zomerse temperaturen rond de 25-27 graden. Nu ben ik echter weer in Yulin en ga ik verder met er hier ook een leuke tijd van maken! Er zijn nog genoeg dingen te doen en ik kan stellen dat ik echt geniet van mijn tijd hier in China en alle indrukken die ik opdoe! Ik vermaak me hier prima en zal jullie op de hoogte blijven houden van mijn avonturen hier! Voor nu houd ik het bij dit reisverhaal over Chengdu. Ik zal jullie snel ook weer vertellen over mijn belevenissen hier sinds ik terug ben in Yulin!

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat in Nederland! Ik wens iedereen heel veel plezier met het kijken van de foto’s (http://www.mijnalbum.nl/Album=X8KMTZOD link even helemaal kopiëren en plakken in de adresbalk), want deze kunnen aan jullie laten zien hoe leuk de tijd in Chengdu was en hoe mooi dat stukje van China is!

Kusje uit China!

Liefs Joyce

  • 11 April 2012 - 06:33

    Francis:

    hoi Joyce, weer n super mooi en lang verhaal, je geniet er echt van he..dikke knuffel van (niet van de panda)maar van Francis

  • 11 April 2012 - 06:50

    Mama:

    Hee meid,
    Weer een prachtig verhaal, over een prachtige stad/omgeving, en de mooie uitstapjes die jullie hebben gemaakt. (ik heb de foto's al gezien)
    Het zijn maar een paar foto's hahaha, maar kan me voorstellen dat je er zoveel hebt!
    En ja dat even een paar dagen iets anders dan chinees eten jullie zo welkom was snap ik ook.
    Meid maak er nog een fijne tijd van en ik kijk al uit naar het volgende verhaaltje!!!
    Liefs xxxxxxxxx

  • 11 April 2012 - 10:25

    Celine:

    Ik wil ook naar Chengdu haha! Grapje (eigenlijk niet) maar wat maak jij leuke dingen mee zeg! Het is een boek waard hihi! Ik ga nu de foto's bekijken! Nog veel plezier van de rest van de reis ;)

    xox

    ps. heb je mijn kaartjes nog opengemaakt? (:

  • 11 April 2012 - 11:07

    Jeanny En John.:

    Hey Joyce,
    Hier gaat alles zijn gangetje.
    Wat geweldig dat je het zo goed hebt in China, en zo te zien is het een hele belevenis, daarom die lange verhalen, waar haal je ze vandaan.
    Volgens mij wordt het geen boek maar een enceclopedie als je weer terug bent in Nederland.
    En zo te horen zijn we hier toch wel verwend met onze korte afstanden.
    Nou meid geniet er nog maar van, want deze reis zul je nooit meer vergeten.
    Groetjes van ons uit Landgraaf.

  • 11 April 2012 - 12:49

    Aniek:

    Haa mup,
    Wat een ervaringen en wat leuk dat jij panda's hebt kunnen zien :) Zo zie je maar hoeveel aanzichten een land kan hebben. Leuk om je ervaringen weer te lezen. Succes met de laatste loodjes!

    Dikke kus uit Litouwen

  • 11 April 2012 - 17:08

    Tess:

    Joyceee!!

    Wat een leuk en interessant verhaal heb je weer geschreven! Het is ook fijn om te lezen dat je het daar zo na je zin hebt en goed met je gaat.
    Ben benieuwd naar de filmpjes ;) hehe.

    Liefs Tess xxx

  • 11 April 2012 - 17:10

    Jennifer:

    Leuk om te horen dat je panda's hebt gezien! Al had ik de indruk dat het gehele verhaal wat meer over westerse winkels en eten ging.....
    De treinreis lijkt mij inderdaad een hele ervaring opzicht, zo maak je weer het echte China mee. Jammer dat jullie niet meer van de monniken hebben kunnen zien, dat lijkt mij namelijk erg interessant. Veel succes met de laatste delen van jullie onderzoek! Bikkel ze! Liefs uit Litouwen!

  • 11 April 2012 - 17:49

    Truus:

    hoi joyce. leuk verhaal.Zo te lezen heb je een leuke vakantie gehad. De panda,s lijken me echt mooi. En nu nog veel succes met je onderzoek en de laatste loodjes. groetjes truus.

  • 15 April 2012 - 16:31

    Lieke:

    Meis lekker die hotpot he! En leuk op t bootje in Chengdu, hebben wij toen ook gedaan :) heerlijk genieten. Xxx

  • 17 April 2012 - 16:45

    Imke En Sem:

    Hallo meid,

    Heerlijk genoten van je weekje vrij! Ook hele leuke foto's. Ik heb ze samen met je vader gekeken, die was even bij ons komen klussen. Ha. Handige vader van je! Zo nu zul je weer flink met stage bezig zijn. De laatste ronde voor jullie. Gaat de tijd ontzettend snel en vooral als ik lees dat je daar zoveel beleeft en ontzettend geniet. Kijk uit naar je volgende verhaal.
    Volgende week heb ik vrij. Kunnen we Skypen, samen met sem! Dikke kus van Sem.

    Liefs xxx

  • 17 April 2012 - 19:27

    Pappie:

    Heej die Joyce wat een lange reis naar Chengdu maar zo te lezen was het wel de moeite waard. Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt en vooral die panda's zo leuk. En jullie hadden het met het weer ook goed getroffen.
    Je ziet maar voorje het weet zit de helft er al op van de stagetijd.
    Succes verder en geniet ervan.
    Dikke knuffel xxxxx

  • 18 April 2012 - 19:40

    Riny En René :

    Weer een leuk verhaal! Het bootje kan ik
    mij ook nog goed herinneren. Ook gedaan met Imke en Lieke. Bedankt voor je leuke en lieve felicitaties met onze verjaardagen.
    Nog heel veel succes en vooral genieten.

    Liefs René en Riny

  • 18 April 2012 - 19:44

    Bjorn:

    Met veel plezier je verhaal gelezen. Veel
    beleeft in een korte tijd. Nog veel succes.

    Groetjes Bjorn

  • 23 April 2012 - 15:19

    Hilco:

    weer een heel leuk verhaal

  • 23 April 2012 - 20:58

    Chantalle:

    Hey Joyce, waarom moest je voor de rode allstars helemaal naar Chengdu reizen. Alsof ze hier om de hoek niet te krijgen zijn.......
    Alweer een super enthousiast verhaal, te gek. Je mag wel een paar graadjes van jullie temperatuur eraf snoepen en naar Nederland sturen, dan hebben wij allemaal goed weer. Zou ik best heel lief van je vinden :)
    Groetjes en een dikke knuf van ons allemaal, blijf genieten, Chantalle en de mannen

  • 30 April 2012 - 18:44

    Annie :

    wat een verslag heb je geschreven het was dus echt de moeite waard en dan die mooie foto's vooral die van de panda's.
    Zag een dezer dagen een programma op de tv een ned. jongen hij kwam voor 9 maanden om de chinese taal te leren ,zijn moeder ging er op vakantie als hij er 3 maanden was.
    over 28 dagen ben jij al weer thuis ,geniet nog van alles en veel succes verder !!

    Groetjes uit Schinnen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Nov. 2011
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 14496

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 26 Juli 2014

Au Pair New Zealand

29 Februari 2012 - 28 Mei 2012

afstuderen in Yulin

Landen bezocht: