Een prachtig reisje naar the Bay of Islands! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu Een prachtig reisje naar the Bay of Islands! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu

Een prachtig reisje naar the Bay of Islands!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

26 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Lieve allemaal,

Het is hoog tijd voor een nieuw reisverhaal! Ik heb al een tijdje geen nieuw reisverslag meer geschreven en er zijn dus genoeg Nieuw-Zeelandse avonturen om met jullie te delen!

Sinds mijn laatste reisverslag (toen was ik een weekje in het nieuwe gezin) ben ik me steeds meer thuis gaan voelen. Het klikt nog steeds heel goed in het nieuwe gezin en dat is ontzettend fijn! Extra fijn is dat zij ook blij zijn met mij als hun nieuwe au pair! In de eerste week heb ik de eerste keer alleen voor de kinderen moeten zorgen, aangezien de moeder moest werken. De 3 meiden zijn super lief! Ze vinden mij gelukkig een leuke au pair en dat maakt het natuurlijk wel iets makkelijker. Ze luisteren goed naar me en we kunnen lekker gek doen met elkaar. Natuurlijk zijn het kinderen.. ze zijn ook goed in het opzoeken van grenzen en soms hebben ze ook wel eens geen zin om te luisteren, maar dat hoort erbij! Dat maakt het eigenlijk ook alleen maar leuk! Vooral de jongste kan soms erg ondeugend zijn, maar het is zo’n schatje dat je haar dat eigenlijk ook meteen vergeeft, hihi!

De eerste week was de moeder jarig op de dag dat ze terug kwam van haar werk. Ik heb voor haar verjaardag samen met de meiden iets voor haar geknutseld. We hebben foto’s gemaakt en laten afdrukken, vervolgens hebben we die foto’s op grote (door mij gemaakte) harten geplakt en de kinderen hebben deze vervolgens versierd. Ook heb ik samen met Nouvel, de middelste, een taart gebakken voor de verjaardag. Tot slot ben ik naar een Nederlands restaurant hier in Birkenhead gegaan om een pot stroop en stroopwafels te kopen voor Amanda (de moeder) als verjaardagscadeau. Aangezien ik er pas een week was wist ik niet zo goed wat ik haar moest kopen. Een Nederlands cadeautje leek me daarom wel leuk! Ik ben namelijk niet in de gelegenheid geweest hun een cadeautje uit Nederland te geven, omdat ik die aan mijn oude familie had gegeven. De moeder was erg verrast door de cadeautjes en vooral de harten waren een hit. Ze vond ze prachtig :)!

Op de vrijdag moesten de meiden alle drie weer naar school en preschool. Op zo’n dag heb ik van 9 tot 4 vrij. Dit kwam vandaag goed uit, want dat gaf me de mogelijk om gezellig samen met een andere Nederlandse au pair af te spreken. We zijn samen gaan lunchen in de haven van Auckland en daarna zijn we nog samen de stad in gegaan om te winkelen. Dit was erg leuk en gezellig!!

In het weekend heb ik toen ook wat meer moeten werken. De moeder had 3, 4 en 5 maart examens waarvoor ze moest slagen. Als ze die examens niet haalt, verliest ze namelijk haar baan. Voor die examens moest ze veel studeren en daarom heb ik wat extra uren gewerkt die week. Normaal hoef ik namelijk alleen te werken als de moeder weg is voor haar werk! Op de zondag was de vader echter thuis en had ik een dagje vrij. Ik heb die dag met een andere Nederlandse au pair afgesproken en we zijn samen naar Mission Bay gegaan. Dit is een van de stranden hier in Auckland! Met deze au pair had ik al contact sinds de oriëntatie in Auckland en we zijn onlangs allebei van familie geswitcht en zijn nu samen in Auckland terecht gekomen. Het was erg gezellig om elkaar weer te zien en even lekker bij te kunnen kletsen!

De week erna had de moeder haar examens. Deze heeft ze allemaal gehaald en dus behoud ze haar baan. Dat is voor mij ook heel gunstig, want als zij haar baan verliest kan ze mij niet meer betalen en zou ik dus weer op zoek moeten naar een ander gezin.. gelukkig is dat allemaal niet het geval en kan ik lekker in dit gezin blijven. Het bevalt hier heel goed en daar ben ik heel erg blij om! Het is super leuk om de dagen met de meiden door te brengen en ik kan er ook echt van genieten als ik leuke dingen met hun kan doen! Op de vrijdag ben ik naar Takapuna beach gegaan. Dit is een wijk hier in de buurt met een heel mooi strand. Ik heb hier even lekker gewinkeld en daarna geluncht in het park aan het strand. Het was een mooie zonnige dag, dus ik heb lekker even kunnen genieten. Aan het eind van de dag moest ik weer werken, omdat de moeder voor haar werk naar Hongkong vloog.

In de week erna had ik maar liefst 3 dagen vrij. Tijdens die dagen heb ik Auckland verkend, wat tijd voor mezelf genomen en ook mijn tripje voor volgende week gepland. Volgende week heb ik namelijk 5 dagen vrij en die wil ik graag vullen door een leuke ‘vakantie’ te plannen naar the Bay of Islands. Het was alleen al heel leuk om uit te zoeken wat er allemaal te doen was en hoe ik mijn dagen zou kunnen vullen! Hopelijk wordt het mooi weer en kan ik lekker gaan genieten!
Ook ben ik in die week samen met de moeder, de twee jongste meiden en de oma gaan lunchen bij een Franse lunchroom in Browns Bay. Dit was erg lekker.. ik had een heerlijke croissant met brie en kip! Daarna zijn we ook nog even lekker naar het strand geweest. Super lief dat ze mij hadden meegevraagd om te gaan lunchen! Het was een gezellige middag :)!

Op de zaterdag heb ik samen met een aantal andere au pairs hier in Auckland afgesproken. Dit was een erg gezellige dag! Eerst zijn we met ons allen bij een van de au pairs koffie gaan drinken. Dit was erg gezellig! Ook hebben we samen een tripje gepland voor het laatste weekend van maart. Super leuk dat ik dan mee kan! Ik kan helaas niet altijd mee, omdat de meeste au pairs in de weekenden vrij hebben en ik ook vaker in het weekend moet werken, maar dat is niet erg. Dat maakt het natuurlijk in het laatste weekend van maart extra leuk dat ik met ze mee kan :)! ’s Avonds zijn we met ons vijven gaan uiteten bij een Mexicaans café! Dit was erg leuk en gezellig! Het is zó fijn dat ik nu in Auckland zit en gewoon veel makkelijker contact kan maken met andere au pairs! En ook in mijn eentje kan ik hier veel meer leuke dingen ondernemen dan in Paeroa. Alleen het reizen al is veel eenvoudiger, omdat hier veel meer bussen rijden!

Op dinsdag 18 maart werd ik ’s ochtends wakker met een dik, rood oog dat de hele tijd bleef tranen.. erg vervelend, want ik zou ’s middags vertrekken voor mijn reisje naar the Bay of Islands. Nadat ik Monet, de oudste, had gedropt op school moest ik Amanda, de moeder, ophalen bij de opa en oma. Zij hadden haar namelijk opgehaald bij de pick up van haar werk. De oma had een speciaal dopje waarmee ik mijn oog kon spoelen, dat hielp gelukkig al een beetje. Toch ben ik ook ’s middags nog naar de apotheek gegaan voor oogdruppels. Aangezien ik aan het eind van de middag met de bus naar the Bay of Islands zou gaan was het niet echt een optie om nog naar de dokter te gaan (dat raadde de apotheker eigenlijk aan). Gelukkig snapte ze dat ik daar eigenlijk de tijd niet voor had en daarom kreeg ik oogdruppels mee. Als die echter niet werkten binnen 1-2 dagen dan moest ik toch even langs de dokter gaan. Ik natuurlijk heel erg gaan duimen dat deze oogdruppels zouden helpen, want ik zag het niet zo zitten om tijdens mijn reis de dokter te bezoeken. Gelukkig hielpen de druppels en ging het in de loop van de week steeds beter met mijn oog. Wel zo fijn, want toen kon ik tenminste ook wat zien tijdens mijn reis, haha!

Op dinsdagmiddag heb ik mijn spullen gepakt en heb ik vervolgens om 4.30u de bus richting Auckland City gepakt. Vanuit daar vertrok mijn bus naar Paihia. Dit was een 4 uur durende busreis, maar dat was niet zo erg want mijn oog wilde rust en dus heb ik geslapen in de bus waardoor de reis vlug voorbij was! Eenmaal aangekomen in het hostel heb ik mijn bed veroverd. Ik lag namelijk in een 8 persoons dorm, met gelukkig leuke andere reizigers. Zij kwamen uit Engeland en waren op een georganiseerde doorreis door Nieuw-Zeeland. Ook lag er een Nederlands meisje op onze kamer met wie ik de tweede avond een leuke strandwandeling heb gemaakt. Op de woensdag heb ik allereerst even lekker uitgeslapen. Het was even wennen dat ik niet wakker werd door gillende kinderen in huis, hihi! De rest van de reizigers op mijn kamer sliepen ook allemaal uit, dus dat was eigenlijk ideaal! Ik heb die dag even lekker door Paihia gewandeld, op het strand gelegen en lekker geluncht in een restaurantje met een prachtig uitzicht over de haven. Het was een relaxte, maar leuke dag!

Op donderdag moest ik me om half 9 melden in de haven van Paihia. Voor vandaag had ik namelijk de excursie ‘Hole in the Rock and Dolphin Viewing Cruise’ geboekt. Dit was een hele mooie cruise!! Hij duurde 4 uur en we kregen heel veel uitleg over een aantal van de eilanden in the Bay of Islands (het zijn er in totaal 144) en ook over de dieren in de zee. Niet heel lang na vertrek kwamen we een groep dolfijnen tegen!!! Dat was zoooooo mooi!!!! Het was een magisch moment en zeker een van de hoogtepunten, misschien zelfs wel hét hoogtepunt, van deze reis naar de Bay of Islands! Ik kan me nog herinneren dat ik als klein meisje op de basisschool mijn spreekbeurt hield over dolfijnen en eigenlijk heb ik dit sindsdien altijd een van de mooiste en interessantste dieren gevonden die er bestaan op aarde! Het was dan ook heel erg speciaal om ze nu in hun eigen leefomgeving te zien!! Helaas waren er jonge baby dolfijnen in de groep die we tegen kwamen en daardoor konden we niet met hen zwemmen.. dat mocht de pret echter niet drukken, voor mij kon die dag al niet meer stuk! Zo sjiek!
Verder zijn we met de cruise ook naar hole in the rock geweest. Dit is een hele bekende rots in Nieuw-Zeeland met een gat erin waar boten normaal gesproken doorheen varen. Dat laatste was vandaag helaas niet mogelijk, omdat er teveel wind stond. Daarom zijn we wel achterwaarts gedeeltelijk de grot ingevaren, zodat we een beetje konden ervaren hoe het was. Ook zijn we helemaal rondom de rots gevaren. Hierna zijn we nog naar een eiland gegaan waar we wat vrije tijd kregen. Hier ben ik een berg opgelopen waar vanuit je een prachtig uitzicht over the Bay of Islands had. Het water was super blauw, de stranden prachtig en de natuur zo groen! Een heel mooi stukje natuur van Nieuw-Zeeland!
De rest van deze dag heb ik lekker op het strand gezeten, nagenieten van de mooie ervaring in de ochtend!

Op donderdag moest ik super vroeg op. Om 7.10u stopte namelijk de bus voor mijn volgende excursie, namelijk; Cape Reinga. Deze excursie was met de Dunerider. Allereerst moesten we nog een aantal andere mensen ophalen bij hun accommodaties waarna we verder naar het noorden reden. We zijn met de bus over Ninety mile beach gereden. Dit is een heel lang strand. Het is echter niet zoals de naam zegt 90 mijlen, maar 88 kilometer lang. De buschauffeur (tevens reisgids) vertelde dat het een spannende dag was vandaag. Een keer in de zoveel tijd is het namelijk rond de middag al hoogtij en die dag was net vandaag. Hij legde aan ons uit dat er op Ninety mile beach een punt is dat ‘point of no return’ word genoemd. Dit is een stukje waar rotsen over het strand lopen en als het hoogtij is blokkeren de rotsen de weg en kun je niet meer verder rijden. Als je aan de andere kant van de rotsen bent en het hoogtij komt in kun je dus niet meer terug en moet je doorrijden tot de ‘uitgang’. Het was belangrijk dat we vandaag op tijd bij het ‘point of no return’ zouden zijn zodat we niet hoefden te keren en we goed en wel bij de andere uitgang zouden komen. Dit is gelukkig gelukt :)! Het was een mooie rit over het strand en ook de duinen waren prachtig om te zien! Op het strand zijn we nog even gestopt voor een fotomomentje en ik moet zeggen dat het er prachtig uit zag!! Aan het einde van het strand waren een aantal hoge zandduinen. Hier stond de activiteit ‘Sandsurfing’ op het programma! Met een boogieboard de zandduin steile oplopen (wat een helse beklimming.. pfff) om vervolgens met je buik op het boogieboard en met je handen het boogieboard stevig vasthoudend van de zandduin af te ‘surfen’. De eerste keer toch wel een beetje met knikkende knieën, want het was best hoog haha! Maar wel super leuk om te doen! Vervolgens nog 2 keer omhoog gelopen en de berg af gegleden, maar na 3 keer had ik het wel gehad met de beklimming van de zandduin (ik had de dag erna een dosis spierpijn..!) Na het zandsurfen zijn we verder gereden naar Cape Reinga. Dit is het noordelijkste punt van Nieuw-Zeeland (ofja, er is 1 punt nog net iets noordelijker, maar daar kun je met de auto niet komen, dan moet je een hiking doen van een aantal uur). Op dit punt staat een mooie vuurtoren en het is de plek waar de Tasman zee en de Grote Oceaan tegen elkaar botsen. Erg mooi om te zien! Het was een prachtige dag met een heerlijk zonnetje!
Na het bezoek aan Cape Reinga zijn we gaan lunchen en vervolgens zijn we nog naar een Gumtreeforest geweest waar ze een 100.000 jaar oude Kauri boom hebben opgegraven. Het bezoek aan deze plek vond ik niet heel interessant al moet ik zeggen dat het dan wel weer best een sjieke gedachte is dat ik iets heb aangeraakt wat 100.000 jaar oud is! Dat doe je nota bene niet elke dag! Vervolgens zijn we nog met de hele bus fish & chips gaan eten en toen was het tijd om weer terug te gaan. Om 6.30u was ik weer terug bij het hostel!

Op zaterdag moest ik uitchecken in het hostel, want mijn laatste nacht zou ik een overnight cruise doen! Aangezien de overnight cruise pas om 17.00u vertrok had ik de hele dag nog voor mezelf. Ik heb mijn tassen opgeslagen in de bagageopslagkamer van het hostel en ben met de veerboot naar Russell gegaan. Dit is een dorpje in de buurt. Dit was ooit (laaang geleden) de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Op de boot kwam ik in gesprek met twee oudere mensen die in Nieuw-Zeeland woonden en zij vertelden mij heel veel over Russell en de plekjes die ik moest bezoeken. Ideaal, want zo kon ik me het geld voor de tour weer besparen, haha! IK heb een leuke rondwandeling gemaakt door het dorp. Een heel leuk en klein plaatsje wat nog heel veel historische gebouwen heeft. Erg mooi! Ook lekker aan het water op een terrasje geluncht en vervolgens ben ik met de veerboot weer terug naar Paihia gegaan. Daar heb ik rond 16.00u mijn tassen opgehaald in het hostel en vervolgens begon ‘the Rock Adventure Cruise’!

Om 17.00u werden we met kleine bootjes naar de grotere boot gebracht! The Rock is geen mega grote boot, maar een overnight cruise voor circa 30 personen. De boot heeft super aardig personeel en zij willen (en slagen erin) om een familiale sfeer te creëren op de boot! Iedereen werd naar de kamers gebracht en ik werd ingedeeld op de kamer met twee leuke Ierse meiden. Het klikte gelukkig goed tussen ons, dus dat maakte het extra leuk. Ook heb ik twee leuke Duitse meiden en een Nieuw-Zeelands stel leren kennen met wie het ook allemaal leuk klikte. De eerste activiteit die we hebben gedaan was target shooting. Dat was niet schieten op elkaar, maar op een plastic eend die aan een koord achter de boot op het water dobberde. Haast onmogelijk om hem te raken en dat was me dan ook niet gelukt, haha! De tweede activiteit die tijdens de cruise gepland stond was vissen! Dit was, voor een keertje, leuk om te doen! Een aantal keren een mini vis gevangen, maar omdat die niet groot genoeg zijn, worden die weer vrij gelaten. De regel op de boot is dat je ze kust voordat ze worden vrijgelaten. Ieuwww.. maar ik heb het toch gedaan, haha! Na het vissen was het tijd voor de barbecue! Super leuk om op een boot te barbecueën! En het was ook erg lekker!! Voor ’s avonds toen het donker was stond er Night Kayaking gepland. Dit was suuuuper sjiek! Als je met je hand door het water ging kon je de fosforescerentie zien. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door Algen die overdag licht opnemen en als je ze in beweging brengt dat licht afgeven. Een heel mooi verschijnsel, ze noemen het niet voor niks ook wel ‘fairy dust’ in het engels! (Voor de mensen die de film Life of Pi hebben gezien: dit is het verschijnsel dat je ook ziet als de walvis uit het water springt, dat lichtgevende, sprankelende water wat je dan ziet spetteren!). Ook hebben we vanuit de Kayaks naar de sterren gekeken. Ik heb nog nooit in mijn leven zo een mooie sterrenhemel gezien! Doordat we op het water waren en het helemaal donker was zag je de sterren extra goed! (de maan was nog niet op, want zodra de maan op is kun je de fairy dust niet meer zien, dus we moesten snel zijn). Ik denk dat we op 10 minuten tijd wel een stuk of 4 vallende sterren hebben gezien. Het juiste woord voor deze ervaring was denk ik ‘magisch’. Ook een hele mooie heldere ster aan de hemel gezien die mijn gedachten even deed afdwalen en me toch wel een een traantje deed wegpinken, maar dat hoort erbij..

Na het kajakken hebben we lekker bij de openhaard gezeten. Ja, echt de boot had zelfs een openhaard! Vervolgens ben ik lekker naar bed gegaan. Op zondag had ik om 7.00u de wekker gezet. Tussen 7.15u en 7.30u komt namelijk de zon op en er was ons door het personeel verteld dat dit zeker de moeite waard was om mee te maken vanaf de boot! En ze hadden zeker niet gelogen.. het was prachtig! Ik ben ook nog even het water in gesprongen voor een ochtend zwemsessie en daarna hebben we lekker ontbeten. Na het ontbijt zijn we weer verder gaan varen (’s nachts lagen we verankerd op een vaste plek) en zijn we naar een plek gegaan om te snorkelen. Dit was heel mooi en er waren veel vissen in het water! Na het snorkelen zijn we naar een eiland gegaan waar we van het prachtige uitzicht hebben genoten! De omgeving in the Bay of Islands is zo mooi dat ik het in mijn hart heb gesloten! En ik heb ook zo een geluk gehad met het weer tijdens mijn dagen hier!

Na het eilandbezoek was het tijd om onze spullen te pakken en gingen we weer langzaam terug richting Paihia. Daar kwamen we aan om 15.00u. Ik ben toen samen met de twee Duitse meisjes naar het strand gegaan. Ik moest namelijk tot 18.00u wachten totdat mijn bus terug naar Auckland zou vertrekken. Helaas was er een einde gekomen aan mijn tijd in de onbeschrijfelijk mooi Bay of Islands. Maar ik heb zeker weten een top reisje om op terug te kijken met heel veel mooie herinneringen!

Nu ik weer terug in Auckland ben is het leven van alledag weer begonnen! De moeder is maandagavond weer vertrokken voor haar werk en ik zorg weer voor de kinderen. Komend weekend staat er ook nog een tripje gepland met een aantal andere au pairs. Dan gaan we naar een aantal mooie stranden hier in de buurt! Voor de maand april heb ik op dit moment nog niks gepland. Amanda staat dan ingepland ‘op oproep’ op haar werk en dat betekend dat ze gedurende bepaalde uren van de dag ieder moment kan worden opgeroepen om te gaan werken. Tijdens die uren moet ik ook werken, maar met een beetje geluk kan ik wel een paar dagtripjes maken. En ach, dan kan ik in de maand april sparen en in mei weer leuke nieuwe tripjes plannen! Er is nog zoveel moois te zien!

Dat was het voor nu weer.. ik zal ook snel nieuwe foto’s op mijn blog zetten, zodat jullie met eigen ogen kunnen zien hoe mooi het hier is :)!

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat in Nederland!
Ik mis jullie allemaal toch wel hoor!

Tot snel!

Veel liefs uit Nieuw-Zeeland! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Nov. 2011
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 14472

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 26 Juli 2014

Au Pair New Zealand

29 Februari 2012 - 28 Mei 2012

afstuderen in Yulin

Landen bezocht: