My first week in Birkenhead, Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu My first week in Birkenhead, Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Joyce Delsing - WaarBenJij.nu

My first week in Birkenhead, Auckland

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

24 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Lieve allemaal,

Het is weer tijd voor een nieuw reisverhaal! Het eerste weekje in het nieuwe gezin zit er alweer op en aangezien iedereen heel erg benieuwd is hoe het gaat in het nieuwe gezin, zal ik maar snel beginnen!

Maandagochtend begon het inwerken door de oude au pair. De moeder was aan het werk op een vlucht naar Los Angeles en dus had de oude au pair de zorg voor de kinderen op zich. Ik moet opstaan zodra de kinderen wakker worden. Dat verschilt dagelijks, maar meestal worden ze wakker tussen 7.00u en 7.30u. Als ze om half 8 nog niet wakker zijn dan worden ze gewekt, omdat Monet (de oudste) om 8.55u op school moet zijn. Tot nu toe voelt het nog best wel als een luxe om tot 7.00u te kunnen slapen. Bij het oude gezin moest ik vaker opstaan om 5.00u en dan is 7.00u toch zeker een stuk aangenamer! Nadat de kinderen wakker zijn krijgen ze hun ontbijt en wordt alles klaargemaakt voor school. Op maandag, woensdag en vrijdag gaan de jongste twee kinderen (Nouvel en Valentina) naar Preschool rond 9.00u. Vandaag moesten ze dus alle drie worden weggebracht. Dat gebeurt met de auto, omdat lopen helaas te ver is. Dit was de eerste keer in de drukke ochtendspits. Dat is wel even wat anders als je vanuit Paeroa naar Auckland verhuist zeg, haha! Gelukkig hebben ze hier in Auckland wel iets heel slims verzonnen om er toch voor te kunnen zorgen dat je op tijd bij de scholen kunt komen.. Ze hebben tussen 7.00u en 9.00u een T3 weg (De meest linkse baan van de weg). Op die weg mogen tussen die tijd geen auto’s geparkeerd staan aan de kant van de weg en er mogen alleen maar auto’s rijden die 3 of meer mensen in de auto hebben zitten. Iedereen die minder dan 3 mensen in de auto heeft blijft op de andere rijbaan en staat daar meestal in de file. Om te voorkomen dat mensen de regels overtreden staat er bij Monet school iedere dag een controleur die foto’s maakt van alle auto’s die op de buitenste baan rijden. Als ik Monet naar school breng loop ik langs de controleur en soms vragen we wel eens of er veel mensen betrapt zijn.. er blijken toch nog aardig wat mensen die de regel overtreden. Als je de regel overtreed krijg je een flinke boete, dus de meeste mensen passen gelukkig wel op. Als ik de kinderen naar school moet brengen dan zitten er altijd meer dan 3 mensen in de auto, dus dat is ideaal!

Nadat de kinderen op school waren afgezet ben ik met de oude au pair naar een andere wijk in Auckland geweest en heeft ze me daar een beetje de leuke plaatsjes laten zien. Ik had verwacht dat Auckland een hele grote stad zou zijn, maar eigenlijk valt dat best mee. Auckland is opgebouwd uit een City Centre en verder zijn er heel veel Suburbs. De wijken hebben allemaal hun eigen centrum met verschillende winkels en dat maakt het heel leuk om naar een van de wijken te gaan. Vandaag zijn we in Ponsonby geweest. Een leuke en gezellige wijk!

Om 4.00u hebben we Nouvel en Valentiina opgehaald bij Preschool. Monet hoeven we nooit op te halen, dat doet haar opa. Ze heeft een hele goede band met haar opa en hij gaat ook op maandag en dinsdag met haar naar zwem- en dansles. Nadat we de kinderen hadden opgehaald hebben we Nouvel naar de opa en oma gebracht, omdat zij daar een nachtje zou blijven slapen. Dit was ook meteen mijn kennismaking met hun. Het zijn hele lieve mensen! Het gezin waar ik woon gaat dit jaar verhuizen naar hun huis, maar eerst moeten ze voor de opa en oma een huis in de tuin bouwen. Ze hopen daar snel mee te kunnen starten. Ze hebben een hele goede band met de opa en oma (ouders van AJ, de moeder) en de kinderen gaan heel graag bij hun op bezoek. Ik zal hier dan ook vast nog wel vaker gaan komen!

Voor het avondeten hebben we pizza gemaakt en vervolgens zijn we naar Shelby Beach in Birkenhead gegaan. Daar is een strand, grasveld en speeltuin waar je een heerlijke picknick kunt hebben, waarna de kinderen even lekker kunnen spelen in de speeltuin. De familie heeft helaas niet echt een tuin, waardoor de kinderen niet echt buiten kunnen spelen! Even lekker naar de speeltuin gaan is voor hun dan ook extra leuk! Om half 8 zijn we terug naar huis gegaan, hebben de kinderen een douche/bad gehad en om half 9 gaan ze vervolgens naar bed.

Op dinsdag hebben we Monet natuurlijk weer naar school gebracht, hebben we wat boodschappen gedaan en daarna zijn we Nouvel gaan ophalen bij de opa en oma. Nouvel heeft op dinsdag dansles om 13.15u in een andere wijk hier in de buurt, namelijk Takapuna. Hier zijn we naartoe gegaan en het was heel leuk om te zien hoe ze genoot van haar dansles. We hebben ook nog even op het strand gelopen en ik heb mijn uiterste best gedaan de weg hier naartoe te onthouden. Vanaf 24 februari begin ik namelijk officieel bij de familie en dan is het natuurlijk belangrijk dat ik overal weet te komen. Gelukkig is het niet heel erg moeilijk en ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen! En anders heb ik nog altijd een mond om de weg te vragen, haha!

Op de woensdag kwam de moeder weer terug van haar werk en zij heeft me wat meer verteld over hoe alles eraan toe gaat in hun gezin. Allemaal heel veel informatie en ik doe mijn best om het allemaal een beetje te onthouden en de dagelijkse structuur (die overigens niet heel duidelijk aanwezig is, haha) te leren. Op donderdag heeft Nouvel altijd zwemles en de moeder heeft me laten zien hoe ik daar kom. Dit is een ingewikkeldere weg en daarom heeft de moeder geregeld dat de opa volgende week met me mee gaat. Zij zal dan namelijk nog niet terug zijn van het werk en zo weten we zeker dat ik er goed aan zal komen en niet aan de andere kant van Nieuw-Zeeland eindig!

Vrijdagochtend was de dag aangebroken waarop de oude au pair zou vertrekken. Ik vond het wel fijn toen die dag was aangebroken, want ik had niet echt een hele goede klik met haar. Ze was erg negatief over de familie, vond zichzelf nogal erg geweldig en ik vond haar niet echt goed met de kinderen. Laat ik het zo zeggen; ik zou niet willen dat zij voor mijn kinderen moest zorgen. Zij gaat de familie verlaten omdat ze er na 1 week achter kwam dat ze geen au pair wilde zijn en liever ging reizen. Ik denk dat dat ook beter is, zowel voor haar als voor de familie! Eigenlijk is het best erg hoe ze met de familie is omgegaan als ik dat zo hoor van de moeder, maar ergens is het ook wel een geluk voor mij, want anders was ik nooit bij dit leuke gezin terecht gekomen!

Nadat de au pair was vertrokken heb ik met moeder de kinderen naar school gebracht en vervolgens zijn we weer terug naar huis gegaan. Daar heb ik een heel fijn en open gesprek met de moeder gehad en ik heb echt het gevoel een klik met haar te hebben. Dat is wel een enorme opluchting, want nadat ik had besloten te stoppen bij het vorige gezin was ik toch wel bang nog een keer hetzelfde mee te maken bij een nieuw gezin. Gelukkig is dat totaal niet het geval!! Ik heb nu een veel beter gevoel bij de familie en mijn Nieuw-Zeeland avontuur! Om 11.30u had de moeder een afspraak bij een kapper in Newmarket (een andere wijk in Auckland). Ze vroeg of ik het leuk vond om met haar mee te gaan, dan kon ik terwijl zij bij de kapper was de buurt een beetje verkennen. Uiteraard vond ik dat leuk en ben ik dus meegegaan! Ook dit was weer een hele leuke wijk. Er waren een paar hele leuke winkeltjes, maar aangezien ik toch een beetje op mijn centjes wil letten heb ik nog niks gekocht, haha! Toen de moeder klaar was bij de kapper heeft ze me getrakteerd op een lekkere koffie van de Starbucks. Ik blijf me op die momenten verwonderen hoe verschillend de gezinnen zijn waar ik ben geweest. Dit gezin is na een paar dagen al zoveel warmer en opener dan het vorige gezin!!

Na de koffie heeft de moeder me nog een winkelcentrum in de buurt van de opa en oma laten zien en vervolgens zijn we bij de opa en oma op bezoek gegaan. Hier was het ook weer gezellig en vervolgens hebben we rond 16.00u de kinderen opgehaald en zijn we naar huis gegaan. ’s Avonds gingen de ouders een avondje uit en heb ik op de kinderen gelet. Dit was mijn eerste avondje babysitten! Het was leuk om met de 3 meiden alleen te zijn. Ze zijn alle drie echt super lief! Monet, de oudste meid, vertelde me dat ze het heel leuk vond dat ik hun nieuwe au pair was en dat ze me heel lief vond! Dat doet je hart als au pair natuurlijk wel even smelten, hihi!

Op zaterdagochtend ben ik vroeg opgestaan om mijn tas in te pakken. Afgelopen donderdag vertelde de moeder me namelijk dat ik komend weekend vrij had. Ze had me nodig om vrijdagavond op te letten en vanaf maandag moest ze werken dus dan zou ik officieel starten. Ik wist toevallig dat er voor zaterdag en zondag een tripje met de organisatie gepland stond naar the Coromandel and Hahei en dus heb ik me daar nog snel voor opgegeven. Door een druk avondje met de kids had ik nog niet mijn tas kunnen inpakken en daarom ben ik zaterdag maar iets eerder opgestaan. Om half 9 heeft de moeder me afgezet bij de vertrekplaats in Auckland. Ze vond het onnodig dat ik met de bus zou gaan, aangezien zij de tijd had om me weg te brengen. Super lief natuurlijk!

De bus vertrok om 9.30u. Het was een reis met verschillende au pairs, maar ook met veel stagiaires die in Auckland verblijven. Zaterdags zijn we, na een busreis van 4 uur (met tussenstop van een uur), naar the Cathedral Cove geweest. Dit is een super mooi stukje natuur in the Coromandel! De grot en het strand van the Cathedral Cove is gebruikt in de film Narnia. Het was een wandeling van 45 minuten en toen kwamen we aan op het super mooie strand. Hier hadden we wat vrije tijd en ik heb een paar mooie foto’s kunnen maken! Helaas was het een klein beetje bewolkt, maar dat mocht de pret niet drukken. Na the Cathedral Cove zijn we verder gereden naar Hot Water Beach. Dit is een strand waar je een kuil in het zand kunt graven en door het vulkanische landschap en verschillende scheuren in de ondergrond wordt het water in je kuil dan heel erg warm. Helaas is dit gebied nu veel te toeristisch geworden. Ik had dan ook samen met een groepje meiden besloten om even lekker een ijsje te eten op een terras en een strandwandeling te maken. Er waren zoveel mensen op het strand die allemaal een kuil probeerden te graven dat ik dat eigenlijk heb gelaten voor wat het was. Ik heb wel even met een voet gevoelt bij anderen of het water daadwerkelijk zo warm werd (en dat was echt zo!). Na hot water beach zijn we naar het hostel gegaan. Hier werden de kamers verdeeld en vervolgens hadden we een Barbecue. Na de barbecue was er tijd om ons op te frissen en daarna zijn we met z’n allen nog naar een bar geweest. Het was een leuke en gezellige avond!

Op zondag hadden we om 8.00u ontbijt en daarna zijn we naar Hahei Beach gegaan. Hier stond een mooie Kajak trip op de planning. Eerst kregen we instructies en daarna zijn we het water op gegaan. Dit was super leuk en mooi om te doen!! We zijn met de kajaks naar het strand bij Cathedral Cove gegaan en hadden daar een pauze. Ik heb even heerlijk in de zee gezwommen en genoten van de mooie golven. We kregen van de Kajakorganisatie een heerlijk kopje koffie en lekkere koekjes. Daarna zijn we terug gegaan naar het strand en zat onze 3 uur durende kajaktocht erop. Wij hadden daarna de middag voor onszelf. We zijn met een groepje meiden gaan lunchen bij een leuk café in de buurt en daarna nog even lekker op het strand gezeten! Om 17.00u was het tijd om weer richting Auckland te gaan en zat het weekend er alweer op. Eenmaal in Auckland aangekomen heb ik nog even moeten zoeken naar mijn bushalte naar Birkenhead (de wijk in Auckland waar ik nu woon). Na de bus eenmaal gevonden te hebben heb ik de buschauffeur gevraagd of hij me misschien even een signaal zou willen geven zodra ik bij de halte was, zodat ik die in ieder geval niet zou missen, haha!

Eenmaal weer thuis aangekomen heb ik even gezellig bijgekletst met de moeder. Ze was benieuwd hoe de trip was geweest. Tevens vertelde ze dat ze maandagavond pas hoefde te gaan werken en dat ik morgen tot 16.00u vrij zou hebbben. (Dat is voor mij ideaal, want nu heb ik mooi de tijd om jullie dit reisverhaal te schrijven en eindelijk eens wat meer foto’s erop te zetten!) De moeder vertelde ook nog dat ze heel erg blij is met mij als hun au pair. Ze vertelde dat ze vind dat we een hele goede klik hebben en dat het lijkt alsof we elkaar al veel langer kennen! Ik heb verteld dat dat gevoel geheel wederzijds is en dat ik me na een week eigenlijk best wel al thuis voel. De moeder was heel blij om dit te horen. We zijn er allebei van overtuigd dat dit allemaal zo heeft moeten zijn en dat het de bedoeling was dat we uiteindelijk bij elkaar uit zouden komen. Als laatste vertelde ze me nog dat ze me nu al helemaal vertrouwd met de kinderen en dat ze ervan overtuigd is dat ik heel goed voor hen zal zorgen.. als au pair kun je natuurlijk geen mooier compliment van je host-mom krijgen, dus ik was zeker heel blij om dat te horen.

Vandaag is het maandag en de dag zit er alweer voor een groot deel op.. Vanochtend heb ik eindelijk weer even gezellig met papa en Jordy kunnen skypen en ben ik weer een beetje op de hoogte hoe het in Nederland gaat! Vanmiddag is nog een medewerker van de organisatie langs geweest om het een en ander aan me uit te leggen. Voor mijn eerste gezin hoefde ik namelijk niet deel te nemen aan de derde dag van de oriëntatie, maar voor dit gezin moest dat wel. Daarom is zij vandaag langs gekomen om mij alsnog de overige dingen uit te leggen en te vertellen wat er van me wordt verwacht. Na de afspraak heeft de moeder me nog het een en ander uitgelegd voor de komende dagen. Ze vertrekt vanavond om 21.00u namelijk weer voor haar werk, dit keer naar Hongkong, en ze zal dan donderdag terug komen. Vanaf vanavond wordt het dus echt mijn taak om voor de kinderen te zorgen! Ík heb er zin in!

Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen in Nederland! En uiteraard voor iedereen die het gaat vieren.. alvast een hele fijne carnaval!!

Tot snel!

Heel veel liefs uit Nieuw-Zeeland

Ps. Nieuwe foto’s staan op de site! En bij deze ook mijn nieuwe adres voor de mensen die dat graag willen hebben:
1/20b Roseberry Avenue
Birkenhead, Auckland 0626

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Nov. 2011
Verslag gelezen: 69
Totaal aantal bezoekers 14471

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 26 Juli 2014

Au Pair New Zealand

29 Februari 2012 - 28 Mei 2012

afstuderen in Yulin

Landen bezocht: